‘Snoepautomaten Engelse ziekenhuizen moeten gezonder’

attachment-vending-machine

73% van de ziekenhuizen in Engeland heeft geen richtlijnen voor de snacks in hun snoepautomaten. Hier moet verandering in komen volgens het World Cancer Research Fund (WCRF).

In Schotland en Wales bestaan al vanaf 2008 richtlijnen voor de snoepautomaten in ziekenhuizen. Hier moet 30% van de automaten gevuld zijn met gezondere alternatieven.

World Cancer Research Fund

Het WCRF ondervroeg 110 ziekenhuizen in Engeland over hun richtlijnen omtrent snoepautomaten. 81 ziekenhuizen gaven aan geen richtlijnen te hebben. Elf ziekenhuizen hadden wel richtlijnen en achttien ziekenhuizen lieten weten bezig te zijn met de ontwikkeling van een beleid.


Gezondere producten

Bij 58% van de ziekenhuizen bevatten de automaten niet voor 30% gezondere producten.

Wel liet 67% weten dat er minstens één gezondere keuze was toegevoegd voor elk producttype.


British Medical Association

Op de conferentie van de British Medical Association (BMA) in juni steunden artsen oproepen om de verkoop van junkfood in ziekenhuizen te verbieden.

Het BMA probeert het ministerie van Volksgezondheid te overtuigen om richtlijnen te introduceren. Ook het Engelse Academy of Medical Royal Colleges heeft eerder dit jaar al gepleit voor een verbod.

Verantwoordelijk

Obesitas is vaak de reden dat mensen in het ziekenhuis komen, zegt Amanda McLean, general manager bij het WCRF. “Ziekenhuizen moeten mensen juist stimuleren om gezonde keuzes te maken. Chocoladerepen, chips en suikerhoudende frisdranken zijn niet geschikt om in ziekenhuizen te verkopen.”


Lees verder op Voeding Nu online:

Artsen met overgewicht letten minder snel op overgewicht patiënten

Meer over
Lees ook
FrieslandCampina toont 3 trends en 7 microtrends voor 2019-2020

FrieslandCampina toont 3 trends en 7 microtrends voor 2019-2020

FrieslandCampina heeft voor het eerst een trendrapport gemaakt voor het jaar 2019-2020. Hieruit komen drie hoofdtrends en ook een aantal microtrends naar voren. Wat waren de bevindingen van het Nederlandse zuivelbedrijf?Elk jaar worden verschillende trends voor de voedingsmiddelenindustrie op een rijtje gezet voor het volgende jaar. Voor het eerst heeft...

Albert Heijn winnaar Liegebeest 2019

Albert Heijn winnaar Liegebeest 2019

Albert Heijn is gekozen als Liegebeest 2019 in de verkiezing van Wakker Dier. De supermarktketen kreeg 7.000 van de in totaal 19.000 uitgebrachte stemmen.Albert Heijn kreeg zijn nominatie vanwege de verpakking van de AH kip, waarop staat dat de kip ‘meer ruimte’ heeft. Volgens Wakker Dier geeft de supermarktketen haar kippen echter de minste ruimte,...

Delhaize introduceert Nutri-Score-korting

Delhaize introduceert Nutri-Score-korting

Bij AH-zusterbedrijf Delhaize is deze week een loyalityprogramma van start gegaan waarbij klanten korting krijgen op producten met een Nutri-Score A of B.Het programma is gekoppeld aan de Plus-klantenkaart van de keten, schrijft Distrifood. Vanaf vandaag tot en met 31 december krijgen klanten op vertoon van de kaart in alle supermarkten en online 20...