Social media gebruikers kopiëren eetgewoontes vrienden

PRAGUE, CZECH REPUBLIC - NOVEMBER 17, 2015: A close-up photo of Apple iPhone 5s start screen with apps icons.

Gebruikers van sociale media nemen eetgewoontes van vrienden over. Een nieuwe studie uit Engeland laat zien dat mensen meer van een product eten wanneer ze denken dat vrienden dat ook doen.

Het in Appetite gepubliceerde onderzoek, uitgevoerd door Aston University, concludeert dat deelnemers kopiëren wat hun vrienden laten zien op sociale media. Wanneer ze geloven dat vrienden meer fruit aten, deden ze dit zelf ook. Omgekeerd aten ze ook meer junkfood wanneer sociale media liet zien dat hun vrienden dat ook deden.

Vrijkaart eetgedrag

Het is het eerste bewijs dat onze online sociale cirkels invloed zouden hebben op ons eetgedrag. “Als we geloven dat onze vrienden genoeg groente en fruit eten is de kans groter dat we dat zelf ook doen. Aan de andere kant consumeren we ook meer snacks en suikerrijke dranken. Het geeft ons een ‘vrijkaart’ om net zo te eten,” aldus onderzoeker dr. Jason Thomas.

Geaccepteerd gedrag attachment-veel-patat-eten-0_cropped-103-446-332-85-1-300x223

Deelnemers van gemiddeld 22 jaar vulde een enquête in over hun Facebook gedrag. Van de 369 deelnemers was 320 vrouw. Het sociale media beeld van vrienden wordt gevormd door geplaatste berichten of door algemene indruk. Geconcludeerd wordt dat gedrag van vrienden voelt als ‘geaccepteerd’ en daarom wordt overgenomen. Op die manier hebben sociale nomen invloed op het soort eten dat de deelnemers consumeerden.

Invloed sociale media

Volgens de onderzoekers kan sociale media mogelijk gebruikt worden als interventietool. “De implicatie is dat sociale media gebruikt kan worden om eetgedrag te veranderen. Dit kan binnen vriendengroepen, maar mogelijk ook voor de gehele volksgezondheid,” aldus Thomas.

 
Lees ook
Leestip: Salt, sugar, fat door Michael Moss

Leestip: Salt, sugar, fat door Michael Moss

Elke vrijdag deelt de redactie van Voeding Nu een kijk-, luister- of leestip. Vandaag tippen we het boek Salt, sugar, fat van Michael Moss.

RIDLV: “Voedselsysteem moet drievoudig gezond worden”

RIDLV: “Voedselsysteem moet drievoudig gezond worden”

De Raad voor Integrale Duurzame Landbouw en Voeding (RIDLV) heeft een rapport uitgebracht waarin de leden een meervoudige aanpak aanbevelen voor de verschillende crises waaraan ons voedselsysteem bijdraagt: de klimaatcrisis, biodiversiteit, chronische welvaartsziekten en de vertrouwenscrisis bij de boeren. Gezondheid staat daarbij voorop.

Slim verpakken geeft zoetere smaak

Slim verpakken geeft zoetere smaak

Psychologische processen kunnen de smaakwaarneming en de keuze voor producten met een verlaagd suikergehalte beïnvloeden. Dit inzicht kan helpen de consumentenacceptatie van deze voedingsproducten te verhogen.