Solanic bouwt nieuwe fabriek aardappeleiwit

attachment-geen-afbeelding-vmtfood-be

De groeiende vraag naar plantaardige eiwitten in uiteenlopende voedingstoepassingen heeft ervoor gezorgd dat Solanic, onderdeel van aardappelzetmeelproducent Avebe, de productie fors moet uitbreiden.

Solanic bouwt een nieuwe fabriek die eind 2015 operationeel moet zijn. De capaciteit neemt met een factor vijf toe, zo vertelt Jaap Harkema, market manager aan VMT op de Free From beurs in Brussel. “De eerste drie jaar was het een lastige markt, maar nu gaat het uitstekend vanwege de groeiende vraag naar plantaardige eiwitten en free from producten gecombineerd met de hoge prijs van dierlijke eiwitten.”

Tal van applicaties

Het aardappeleiwit wordt tegenwoordig in veel verschillende applicaties gebruikt waar het verschillende functies kan vervullen.

In zuivelvrij ijs zorgt het voor een stabiele emulsie. In brood geeft het volume en een goede kruimstructuur. Schuimpjes kunnen zonder ei en gelatine worden gemaakt net als dressings. In plantaardige burgers fungeert het aardappeleiwit als vervanger van kippe-eiwit.

Ook in ‘vegan cheese’ wordt het eiwit uit de aardappel gebruikt. In combinatie met aardappelzetmeel werkt het als een goede emulgator. Ook is het goed snijdbaar en heeft het goede smelteigenschappen, handig voor veganistische pizza’s.

Eiwitverrijking

Solanic is ook bezig met een nieuwe ontwikkeling: eiwitverrijking. In tegenstelling tot de functionele eiwitten die het bedrijf tot nu toe heeft ontwikkeld, is het nieuwe product Solanic 100 een eiwit om toe te voegen aan producten om het eiwitgehalte te verhogen. Het aardappeleiwit heeft een gebalanceerde aminozuursamenstelling.

Volgens Solanic is de voedingswaarde vergelijkbaar met wei-eiwit, maar is het net zo duurzaam en allergeenvrij als erwteneiwit. Solanic 100 is nu nog in de ontwikkelfase. De commerciële productie is voorzien voor volgend jaar.

Lees ook
Onderzoek legt misvattingen over o.a. plantaardige voeding bloot

Onderzoek legt misvattingen over o.a. plantaardige voeding bloot

Er bestaan nog veel misvattingen over plantaardig eten, concludeert Upfield na een studie onder ruim duizend Nederlanders. Het gebrek aan kennis kan leiden tot productkeuzes die milieubelastender en minder gezond zijn dan de consument eigenlijk voor ogen heeft.

Slim verpakken geeft zoetere smaak

Slim verpakken geeft zoetere smaak

Psychologische processen kunnen de smaakwaarneming en de keuze voor producten met een verlaagd suikergehalte beïnvloeden. Dit inzicht kan helpen de consumentenacceptatie van deze voedingsproducten te verhogen.

Innovatie plantaardige eiwitten: smaak, textuur en prijs zijn bepalend

Innovatie plantaardige eiwitten: smaak, textuur en prijs zijn bepalend

De transitie van dierlijke naar plantaardige eiwitten is een van de belangrijkste items binnen de food innovatie. Met een groeiende wereldbevolking en de klimaatverandering is ons huidige dieet weinig toekomstbestendig. We moeten minder dierlijk eiwit consumeren. De uitdaging is om consumenten zover te krijgen dat ze kiezen voor een plantaardig alternatief.