Staan consumenten open voor producten met zeewier?

12809104 - seaweed salad

Door de toenemende vraag naar duurzame en gezonde producten wordt zeewier steeds vaker gebruikt in voedingsproducten. Toch zorgt een hogere hoeveelheid aan zeewier niet voor een hogere consumentenacceptatie van een product.

Dit blijkt uit een verkenning uitgevoerd door Wageningen Economic Research, een onderzoeksinstituut aan de Wageningen University & Research. Voor de verkenning werd een zeewierwrap gebruikt die bestond uit 5, 10 of 100 procent zeewier. Er werd gekeken naar barrières rondom het consumeren van zeewier zoals geur, smaak en textuur. Daarnaast werd de zeewierwrap met een emotionele of cognitieve boodschap aan de consument gebracht. 

Emotionele boodschap effectiever

Uit de verkenning bleek dat de wil van de consument om het product te kopen niet aan de hoeveelheid zeewier in het product ligt. De bereidheid van consumenten om de zeewierwrap te eten werd vooral beïnvloed door de communicatie rondom het product. Een emotionele boodschap - met de nadruk op duurzaamheid - zorgde ervoor dat consumenten geur, smaak en textuur geen barrière vonden om het product te consumeren. Bij een cognitieve boodschap bleek dat de 100 procent zeewiervariant negatiever werd beoordeeld.

Grotere intentie

Ten slotte bleek dat consumenten een grotere intentie hebben om producten met zeewier te kopen als ze zich bevinden in een omgeving waar zeewier wordt gegeten en of als ze open staan voor vernieuwingen in voedingsmiddelen.

Lees ook
Blog: (Bijna) diëtist

Blog: (Bijna) diëtist

Wanneer mensen horen dat ik Voeding en Diëtetiek studeer, verandert een etentje vaak spontaan in een impromptu intakegesprek. “Zijn koolhydraten nou goed of slecht?” Zo begint het meestal. Soms wijzen ze naar de pasta op hun bord: “Is dit wel gezond?”

Questionmark: 'Supermarkt, gebruik je macht tegen ontbossing en voor biodiversiteit'

Questionmark: 'Supermarkt, gebruik je macht tegen ontbossing en voor biodiversiteit'

Stichting Questionmark start een landelijk vergelijkingsonderzoek naar de duurzaamheid van Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi, Dirk, Coop en Ekoplaza. In dit artikel worden aandachtspunten genoemd voor het onderzoek.Met het vergelijkingsonderzoek “Superlijst Groen” maakt Questionmark een ranglijst van supermarkten op basis van hun duurzaamheid. Voor dit...

Consumentenbond: ‘Fabrikanten zetten consumenten andermaal op het verkeerde been rond gezonde voeding’

Consumentenbond: ‘Fabrikanten zetten consumenten andermaal op het verkeerde been rond gezonde voeding’

Onschuldige marketing of bewuste misleiding? In een artikel ‘Toch niet zo gezond’ in de Consumentengids van februari trekt de Consumentenbond fel van leer tegen een aantal fabrikanten die de regels rond gezondheidsclaims niet zo nauw lijken te nemen.Fabrikanten gebruiken nog steeds claims, afbeeldingen en namen om hun producten een gezond imago te geven....