Stijgende voedselprijzen veranderen eetpatroon

attachment-sanagustinpriser060223-244

De stijgende kosten van voedsel is met voorsprong de grootste zorg. Meer dan de helft van de ondervraagden zeiden niet meer hetzelfde te eten als twee jaar geleden. Dat blijkt uit wereldwijd opinieonderzoek dat in opdracht van Oxfam Novib bij ruim 16.000 mensen is uitgevoerd in 17 landen.

Uit het onderzoek blijkt dat 83 procent van de Nederlanders iedere dag voldoende eten op tafel heeft. 53 procent van de Nederlanders maakt zich zorgen over de prijs van voedsel. Op de vraag waarom bepaald voedsel niet langer meer gegeten wordt, geeft een op de vijf Nederlanders het antwoord dat het te duur is geworden. Pasta is het favoriete voedsel van de Nederlander, gevolgd door Chinees eten en pizza.

Invloed Westers voedsel
Het wereldwijde opinie onderzoek onder ruim 16.000 mensen toont ook aan dat de voorkeur voor Westers voedsel de eetpatronen wereldwijd beïnvloedt. Pizza, pasta en kip staan in de meeste landen bovenaan de lijst favoriete etenswaren. De enige uitzondering zijn de armste Afrikaanse landen, waar traditionele etenswaren, zoals maïs, nog steeds de dagelijkse kost zijn.

Zie voor meer informatie het rapport Economic Justice Campaign 2011, Global Opinion Research – Final Topline Report op de site van Oxfam Novib.

Meer over
Lees ook
Blog: (Bijna) diëtist

Blog: (Bijna) diëtist

Wanneer mensen horen dat ik Voeding en Diëtetiek studeer, verandert een etentje vaak spontaan in een impromptu intakegesprek. “Zijn koolhydraten nou goed of slecht?” Zo begint het meestal. Soms wijzen ze naar de pasta op hun bord: “Is dit wel gezond?”

Vertrouwen van klanten in merken na nep-nieuws ongewijzigd

Vertrouwen van klanten in merken na nep-nieuws ongewijzigd

Nep-nieuws over grote merken tast het vertrouwen van klanten in het merk niet aan. Dit blijkt uit een onderzoek van Yang Cheng van de North Carolina State University.Volgens Cheng is er veel eerder onderzoek verricht naar de reactie van consumenten op nep-nieuws op sociale media, maar er is weinig gekeken naar hoe dit het vertrouwen in merken kan beïnvloeden....

McDonald’s introduceert veggie nuggets

McDonald’s introduceert veggie nuggets

Fastfoodketen McDonald’s biedt haar kip nuggets vanaf deze week ook in een vegetarische variant aan. Met de Veggie Nuggets wil McDonalds’s inspelen op de groeiende behoefte van gasten om minder vlees te consumeren.Dat meldt McDonald’s gisteren. De fastfoodketen zegt te zien dat steeds meer gasten ervoor kiezen om een keertje geen vlees te eten. Veggie...