STIVA neemt juridische stappen tegen TikTok-account

TikTok_alcoholreclame

De Stichting Verantwoorde Alcoholconsumptie (STIVA) neemt juridische stappen tegen TikTok-account SterkindeKeuken, dat zegt directeur Peter de Wolf tegen onderzoeksplatform Pointer (KRO-NCRV). SterkindeKeuken plaatst video’s op TikTok die lijken op alcoholreclame en dat wil de alcoholsector niet.

STIVA, die de Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken onder haar hoede heeft, komt in actie naar aanleiding van een TikTok-experiment van Pointer. Onderzoeksjournalisten kropen daarvoor een uur in de huid van een 13-jarige op TikTok. In 1 op de 5 filmpjes die de journalisten tegenkwamen, zat drank.

Dit is opmerkelijk, omdat alcoholreclame op televisie overdag bij wet verboden is om kinderen te beschermen. Op het bij kinderen razend populaire sociale mediaplatform TikTok is die wettelijke bescherming er niet.

TikTok: alcoholreclame verboden

De directeur van STIVA, Peter de Wolf, erkent dat er tussen de alcoholvideo’s ook filmpjes zitten die op reclame lijken, waaronder filmpjes van kookkanaal SterkindeKeuken. Volgens de richtlijnen van TikTok is alcoholreclame echter verboden. 

Op TikTok zijn veel 'users' jonger dan 18 jaar. Daardoor is het adverteren op TikTok ook niet toegestaan in het kader van de eigen regels van de alcoholsector (de Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken) die wordt opgesteld door STIVA.

Omdat de video’s op reclame lijken, heeft STIVA namens de betrokken alcoholmerken, in dit geval Maxxium (Licor43), Bacardi, Pernod Ricard (Malibu) en AB Inbev (Corona en Leffe) om opheldering gevraagd. “Inmiddels is duidelijk dat er geen commerciële relatie is tussen de merken en SterkindeKeuken,” zegt De Wolf.

Juridische stappen

Toch heeft STIVA het account alsnog verzocht om de video’s te verwijderen, omdat die lijken op product placement (het laten zien van een merk tegen betaling, red.) en kinderen het zien. SterkindeKeuken geeft aan: ''Het verzoek kunnen we niet inwilligen. Dit heeft namelijk een negatieve impact op ons account.''

STIVA en de alcoholmerken zijn zeer ontstemd, laat De Wolf weten. Op basis van het merkenrecht willen ze het account toch dwingen de video's te verwijderen. De Wolf: ''De eerste stappen in een juridisch traject zijn gezet. Verder kijken we nog naar andere manieren om de content te laten verwijderen, zoals de mogelijkheid tot het starten van een Notice & Takedown-procedure bij TikTok.'' 

De uitzending van Pointer bekijkt u hier.

 

 

Lees ook
Alcohol in 1 op de 5 filmpjes die tiener op TikTok ziet

Alcohol in 1 op de 5 filmpjes die tiener op TikTok ziet

In bijna 1 op de 5 filmpjes die een 13-jarige op TikTok ziet, wordt gedronken, geproost of is op een andere manier alcohol te zien. Dit blijkt uit een data-experiment van journalistiek onderzoeksplatform Pointer van de KRO-NCRV. Staatssecretaris van Volksgezondheid Maarten van Ooijen is geschokt: "Dit is dramatisch."

Japan roept jongeren op om meer alcohol te drinken

Japan roept jongeren op om meer alcohol te drinken

Opvallend nieuws uit Japan. Terwijl in Nederland de overheid jongeren juist oproept om minder te gaan drinken, gebeurt in Japan het tegenovergestelde. De Japanse jongeren moeten meer alcohol gaan drinken. De reden? Meer inkomsten voor de overheid.

Kwart Nederlanders negatiever over alcohol

Kwart Nederlanders negatiever over alcohol

De afgelopen vijf jaar is een kwart van de Nederlanders negatiever gaan denken over het drinken van alcohol. De voornaamste reden is bewustwording van de gezondheidsrisico's. Dat blijkt uit onderzoek van EenVandaag over gezondheid en preventie.