Streekproducten geliefd onder Nederlanders

Shopping cart.

81 procent van de Nederlanders koopt het liefst streekproducten in de supermarkt. In het zuiden van het land is dit maar liefst 83 procent. Dit blijkt uit onderzoek van supermarktketen Jan Linders die vooral in Zuid Nederland vestigingen heeft.

In opdracht van Jan Linders hield onderzoeksbureau Multiscope een enquête onder duizend Nederlanders. Uit de resultaten komt naar voren dat er veel behoefte is aan streekproducten. Volgens Chantal de Rijk, directeur commercie van Jan Linders, willen mensen weten wat ze eten en waar het vandaan komt.

38 procent van de consumenten geeft aan dat de lekkerste streekproducten uit het zuiden komen, gevolgd door het oosten (32 procent) en het noorden (18 procent). 74 procent van de Nederlanders koopt weleens producten uit het zuiden.

Gunfactor

Ook zegt De Rijk dat de gunfactor bij consumenten een grote rol speelt. Bij het kopen van een product uit hun omgeving bevorderen ze de lokale economie en voelen zij zich solidair met hun omgeving, aldus De Rijk.

Milieu

Ook blijkt uit de resultaten dat 76 procent van de Nederlanders streekproducten beter vindt voor het milieu. Volgens De Rijk zien steeds meer consumenten het nut van streekproducten in. De lokale productie is (qua reisafstand) duurzamer en het dierenwelzijn en landschapswaarde worden beter gewaarborgd.

Imago streekproducten

71 procent van de deelnemers denkt dat streekproducten duurder zijn. De Rijk zegt dat dit niet in alle gevallen waar is. Ze concludeert dat streekproducten nog wat te winnen hebben op het gebied van hun imago.

Bekendheid vergroten

De minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit wil ook de waardering van streek- en regioproducten vergroten. Onlangs schreef de minister een betoog aan de Tweede kamer met als doel de afzet van deze producten te stimuleren, de bekendheid te vergroten en een korte voedselketen aan te moedigen.

 

Lees ook
Leestip: The omnivore's dilemma door Michael Pollan

Leestip: The omnivore's dilemma door Michael Pollan

Tijdens de zomerperiode deelt de redactie van Voeding Nu elke vrijdag een kijk-, luister- of leestip. Vandaag tippen we het boek The omnivore’s dilemma van Michael Pollan.

Duurzame diepvriesmaaltijd-leverancier Freasy krijgt investering

Duurzame diepvriesmaaltijd-leverancier Freasy krijgt investering

Freasy, verstrekker van kant-en-klare diepvriesmaaltijden, ontvangt groeikapitaal om de online verkoop verder op te schalen. Het is de eerste investeringsronde voor het Rotterdamse bedrijf.

Lidl start als eerste pilot met Eco-Score in Nederland

Lidl start als eerste pilot met Eco-Score in Nederland

Lidl is de eerste supermarkt die in Nederland die start met een pilot op de Eco-Score, het nieuwe label dat consumenten moet helpen in één oogopslag een duurzame keuze te maken.