Studenten winnen Food Boost Challenge met gezonde smoothies

Groene smoothies

Op 24 mei pitchten tien studententeams tijdens de Food Boost Challenge hun idee om jongeren meer groente- en fruitproducten te laten eten. Team Veggie Smooth kwam als winnaar uit de bus met hun concept van aantrekkelijke, gezonde smoothies waarin 60% groente en 40% fruit verstopt zitten.

De Food Boost Challenge is een initiatief van Medical Delta Living Lab VIT for Life, HortiHeroes, Foodvalley NL en de Haagse Hogeschool, om een gezonde toekomst te stimuleren. Uit onderzoek blijkt dat jongeren structureel te weinig groente en fruit binnenkrijgen. Tijdens de Food Boost Challenge werken studenten aan concepten om het eten van groente- en fruitproducten onder jongeren te bevorderen.

De jury was het unaniem eens over de winnaar. “Veggie Smooth sluit perfect aan bij de missie en de doelgroep (12-20 jaar) van de Food Boost Challenge. Er staat een duurzaam en aansprekend concept dat door de inzet van Yasmin en Alice in korte tijd zichtbare voortgang heeft gemaakt en op een vernieuwde wijze impact kan maken!”

Inspiratie door Ron Simpson

Tijdens de middag deelde De Haagse Hogeschool onderzoeksresultaten van de Food Boost Challenge die 200 studenten bij meer dan 2000 jongeren/scholieren verzameld hebben. Hieruit blijkt dat de aanpak werkt en dat er een beweging in gang is gezet bij jongeren naar een positievere beleving aangaande groente en fruit. De middag werd afgesloten door Ron Simpson, founder van o.a. The Avocado Show, marketeer en jurylid tijdens de finale. Hij gaf inzichten in branding van zijn restaurantketen en gaf de finalisten mooie tips mee: “Gelikte marketing speelt niet altijd een rol, maak gebruik van het imperfecte en ga op die manier viraal.’’

Geen nieuws van Voeding Nu meer missen? Abonneer je op de nieuwsbrief en ontvang elke dinsdag het laatste nieuws.

Inschrijven nieuwsbrief

Altijd op de hoogte blijven? 

Neem een abonnement
  
Lees ook
Veggipedia lanceert platform over groenten en fruit voor voedingsprofessionals

Veggipedia lanceert platform over groenten en fruit voor voedingsprofessionals

Veggipedia, het platform voor informatie over groenten en fruit, start met een speciale omgeving voor professionals werkzaam op het gebied van voeding en voedingseducatie. Met het platform wil Veggipedia goede, betrouwbare en actuele informatie en materialen over groenten en fruit bieden om hun cliënten, patiënten en leerlingen te informeren.

Interventies in supermarkt effectief voor hogere verkoop biologische groente

Interventies in supermarkt effectief voor hogere verkoop biologische groente

Door biologische groente en fruit bij elkaar te leggen kan de verkoop met 60% stijgen, blijkt uit een 10-weekse pilot in twee supermarkten in Brabant, uitgevoerd door BioNederland en het GroentenFruit Huis. De pilot dient als testcase voor de Europese campagne ‘De mooiste boodschap is bio’.

Pointer ziet grote toename in fastfoodaanbod rond middelbare scholen

Pointer ziet grote toename in fastfoodaanbod rond middelbare scholen

Tieners kunnen tijdens schoolpauzes bij steeds meer fastfoodtenten en supermarkten terecht, blijkt uit data-onderzoek van journalistiek onderzoeksplatform Pointer (KRO-NRCV). In 10 jaar tijd nam het fastfoodaanbod binnen 5 minuten lopen van middelbare scholen met 40 procent toe. Bij achterstandsscholen was de toename het grootst.