Suikergehalte in verkochte frisdranken is afgenomen in Groot-Brittannië

attachment-light-frisdrank

De totale hoeveelheid suiker in verkochte frisdrank in Groot-Brittannië is in de periode tussen 2015 en 2018 afgenomen met 30%. De afname versnelde tussen 2017 en 2018. Dit kwam waarschijnlijk door extra herformulering vanwege de in 2018 ingevoerde suikerbelasting.

Dit blijkt uit een studie van de Oxford Universiteit gepubliceerd in BMC Medicine.

Voedingswaarde en verkoopdata

Hoofdonderzoeker Lauren Bandy en haar collega’s hebben online de nutritionele informatie van 7377 producten in Groot-Brittannië bekeken. Deze informatie combineerden ze met verkoopdata van 2015 tot 2018 van 195 merken op de markt gebracht door 57 bedrijven. De onderzochte frisdranken omvatten koolzuurhoudende frisdranken, concentraten, 100% fruitsappen, sapdranken, energiedranken, sportdranken en water.

Het totaal verkoopvolume van frisdranken die in aanmerking komen voor de belasting (meer dan 5 gram suiker per 100 milliliter) nam af met 50%. De verkopen van frisdranken zonder of met weinig suiker (minder dan 5 gram per 100 milliliter) nam toe met 40%.

Flinke suikerreductie

“De studie was niet ontworpen om het effect van de belasting te bestuderen. De resultaten tonen echter aan dat de druk op de industrie onder andere in de vorm van belastingmaatregelen, leidt tot een flinke suikerreductie,” aldus Bandy.

Uit het onderzoek blijkt dat individuele frisdrankproducenten een flinke bijdrage leveren aan suikerreductie. 8 van de top 10 bedrijven reduceren het suikergehalten van hun producten met 15% of meer. attachment-1257241035frisdrank

Coca-Cola en Britvic

De twee grootste bedrijven Coca-Cola en Britvic hebben het totaal gehalte aan suikers in de verkochte dranken verlaagd met respectievelijk 17 en 26%. Er was een verhoging in verkoopvolume van suikers in dranken verkocht door Innocent en Red Bull. Het suikergehalte van hun producten bleef nagenoeg ongewijzigd. Desondanks zagen de onderzoekers een groei in overall verkopen. De analyse laat volgens de onderzoekers zien dat 73% van de suikerreductie kwam door herformulering van bestaande producten of introductie van nieuwe dranken die laag in suiker zijn. 27% kwam door veranderingen in koopgedrag.

Trends in frisdranken

Onderzoeksbureau ziet dat frisdranken, sappen en koolzuurhoudende dranken nog steeds de meest actieve categorieën wereldwijd zijn, maar dat de groei vooral zit in alternatieve dranken. Het bureau publiceerde onlangs een rapport met trends in frisdranken. Innova Market Insights zag vooral groei in kant-en-klare sportdranken met een groei van introducties van 26% tussen 2014 en 2018. Het aantal nieuwe producten in de categorie ijsthee en ijskoffie groeide slechts met 12% en andere frisdranken met 10% in dezelfde periode.

Smaak en blurring

De snelst groeiende smaken zijn matcha thee, appelazijn en kombucha, allemaal Aziatische smaken die nu wereldwijd populair worden. Er ontstaan ook nieuwe categorieën die een combinatie zijn van 2: blurring. Een voorbeeld is Smoobucha van het Amerikaanse Odwalla. Dit is een fruitsmoothie met kombucha. En waar water vooral werd aangevuld met vitamines, komen er ook concepten op de markt met vezels, probiotica en collageen.

Bandy: “Het is bemoedigend om te zien dat er een flinke reductie is de hoeveelheid verkochte suikers in frisdranken. Deze reductie komt grotendeels door herformulering, maar ook de consument veranderde door meer voor producten met een laag suikergehalte te kiezen.”

Lees ook
‘Groentesnoepjes’ van Nicolette van Dam verkozen tot meest misleidende product van 2021

‘Groentesnoepjes’ van Nicolette van Dam verkozen tot meest misleidende product van 2021

Yummy Veggie Candy van Let’s is door de Nederlandse consument gekozen als meest misleidende product van 2021. Daarmee wint het de jaarlijkse Gouden Windei verkiezing van voedselwaakhond foodwatch.

Dit zegt het regeerakkoord over voeding

Dit zegt het regeerakkoord over voeding

271 dagen na de landelijke verkiezingen was er op 13 december eindelijk een coaliteakkoord. De belangrijkste peilers wat betreft voeding: 'op termijn' een suikertaks en een streep door de btw op groenten en fruit.

Onderzoek Consumentenbond | Kruidenmixen bevatten weinig kruiden

Onderzoek Consumentenbond | Kruidenmixen bevatten weinig kruiden

Zakjes en potjes kruidenmix bevatten weinig en kruiden en specerijen en juist veel goedkope opvullende ingrediënten zoals zout, (paneer)meel, suiker of groentepoeder. Dat blijkt uit een steekproef van de Consumentenbond.