‘Supermarkten moeten inspringen op behoefte van kleinere huishoudens’

attachment-verpakkingen

Aanbieders van voedingsmiddelen moeten kleinere verpakkingen maken en hier meer aanbiedingen op geven. Dit om 1- en 2- persoonshuishoudens tevreden te houden en verspilling tegen te gaan, meldt het Voedingscentrum.

Van de consumenten die niet tevreden zijn over de hoeveelheid in verpakkingen, vindt een derde de porties te groot. Dat bleek uit onderzoek van het GfK in opdracht van het Voedingscentrum.


Verpakking

1.100 personen deden mee aan het onderzoek van het Voedingscentrum dat plaats vond in december 2012. 63% van deze consumenten was tevreden over de hoeveelheid in de verpakkingen. Van de consumenten die niet tevreden waren vond een derde de verpakking te groot. Dit waren vooral ouderen en 1-persoonshuishoudens (42 en 44%).


Ouderen zijn vooral ontevreden over groenten en vleeswaren. 1-persoonshuishoudens hebben het met name over groenten, vlees en fruit.

Gemiddeld huishouden

Van de €32,5 miljard die consumenten jaarlijks in supermarkten besteden, nemen 1- en 2-persoonshuishoudens 57% voor hun rekening. ‘Dit is een aanzienlijk grote groep om rekening mee te houden’, aldus het Voedingscentrum.


Hoeveelheid per product

Over de hoeveelheid per product is 74% van de deelnemende consumenten tevreden. De groep die niet tevreden is, vindt de producten meestal te groot. Eén op de vijf vindt de porties per stuk van bijvoorbeeld vers vlees, kaas en vleeswaren te groot. Bij ouderen en 1-persoonshuishoudens is dit een derde. Vrouwen vinden porties vaker te groot dan mannen.

Verspilling

27% van de deelnemende consumenten gaf aan regelmatig iets weg te gooien, omdat verpakking een te grote hoeveelheid bevatten. Bij jonge alleenstaande en tweeverdieners is dit bijna 40%.


58% denkt dat het aanbieden van porties op maat een grote bijdrage kan leveren bij het terugdringen van verspilling.


Aanbiedingen

Er worden vaak aanbiedingen gegeven op een grote verpakking, terwijl 44% van de consumenten liever aanbiedingen op kleinere porties wil zien.


Ruim de helft van de consumenten koopt vaak grotere verpakkingen omdat deze voordeliger zijn. Prijs en het aanbiedingenbeleid vormen een drempel voor consumenten om kleinere verpakkingen te kopen. Hier ligt volgens het Voedingscentrum een kans voor supermarkten om de doelgroep van 1- en 2-persoonshuishoudens als tevreden klanten te behouden.


Lees verder op Voeding Nu online:

‘Serviesgrootte beïnvloedt inname bij kinderen’

Meer over
Lees ook
Blog: (Bijna) diëtist

Blog: (Bijna) diëtist

Wanneer mensen horen dat ik Voeding en Diëtetiek studeer, verandert een etentje vaak spontaan in een impromptu intakegesprek. “Zijn koolhydraten nou goed of slecht?” Zo begint het meestal. Soms wijzen ze naar de pasta op hun bord: “Is dit wel gezond?”

Vertrouwen van klanten in merken na nep-nieuws ongewijzigd

Vertrouwen van klanten in merken na nep-nieuws ongewijzigd

Nep-nieuws over grote merken tast het vertrouwen van klanten in het merk niet aan. Dit blijkt uit een onderzoek van Yang Cheng van de North Carolina State University.Volgens Cheng is er veel eerder onderzoek verricht naar de reactie van consumenten op nep-nieuws op sociale media, maar er is weinig gekeken naar hoe dit het vertrouwen in merken kan beïnvloeden....

McDonald’s introduceert veggie nuggets

McDonald’s introduceert veggie nuggets

Fastfoodketen McDonald’s biedt haar kip nuggets vanaf deze week ook in een vegetarische variant aan. Met de Veggie Nuggets wil McDonalds’s inspelen op de groeiende behoefte van gasten om minder vlees te consumeren.Dat meldt McDonald’s gisteren. De fastfoodketen zegt te zien dat steeds meer gasten ervoor kiezen om een keertje geen vlees te eten. Veggie...