Supermarkten stellen Schijf van Vijf centraal

attachment-nederlandsgroenteenfruit

Producten die passen binnen de Schijf van Vijf zullen meer onder aandacht komen in de supermarkt- en foodservicebranche. Uit onderzoek blijkt namelijk dat alleen voorlichting over gezonde voeding onvoldoende werkt. Hier zullen verschillende partijen de komende tijd aan gaan werken.

Het Centraal Bureau voor Levensmiddelenhandel (CBL) maakte dit bekend tijdens de Nationale Voedseltop.

Groenten- en fruitconsumptie

De gemiddelde Nederlander eet ongeveer 127 gram groente in plaats van de aanbevolen 250 gram. Natuurlijk zijn deze producten te vinden in de supermarkt, maar volgens het CBL nog niet prominent genoeg. Hier gaat verandering in komen.

Het CBL wil dan ook de gezonde boodschap van de Schijf van Vijf letterlijk en figuurlijk dicht bij de consument brengen, door middel van concrete en laagdrempelige voorbeelden waarmee consumenten hun groenten- en fruitconsumptie makkelijk kunnen verhogen.

Voedingscentrum en voedingsindustrie

Het CBL wil consumenten op een juiste manier verleiden zodat zij meer groenten- en fruit gaan eten, en geeft aan dat dit niet gerealiseerd kan worden zonder hulp van andere partijen.

“Daar hebben we iedereen bij nodig. Iedereen die een rol van betekenis speelt voor de consument. Een onmisbare rol zien wij voor het Voedingscentrum. Maar verder roepen wij boeren en tuinders, fabrikanten, en vooral ook horeca en catering op om de schouders te zetten onder deze opdracht. En niet te vergeten diëtisten, onderwijs, ngo’s, bloggers etcetera” aldus Marc Jansen, directeur CBL.

Lees ook
Luistertip: podcast over de Blue Zones

Luistertip: podcast over de Blue Zones

Elke vrijdag deelt de redactie van VoedingNu een luister-, lees- of kijktip. Vandaag tippen we een podcast-aflevering van The Ultimate Health Podcast waarin Dan Buettner vertelt over de ‘Blue Zones’.

Eetbare bushalte opent in Breda

Eetbare bushalte opent in Breda

In Breda vind je tot en met 21 september een eetbare bushalte vol groente en fruit. Het project waarin Nationaal Actieplan Groenten en Fruit (NAGF) in samenwerking met partners aandacht vraagt voor de consumptie van meer groente en fruit.

Duurzame diepvriesmaaltijd-leverancier Freasy krijgt investering

Duurzame diepvriesmaaltijd-leverancier Freasy krijgt investering

Freasy, verstrekker van kant-en-klare diepvriesmaaltijden, ontvangt groeikapitaal om de online verkoop verder op te schalen. Het is de eerste investeringsronde voor het Rotterdamse bedrijf.