Supermarktproducten onderzocht op duurzaamheid

Wie wil weten welke producten in de supermarkt duurzamer zijn geproduceerd dan vergelijkbare producten van de concurrent, kan daarvoor terecht op de site www.fairfood.org/producten . De organisatie zette er de resultaten op van een vergelijkend warenonderzoek dat zij dit jaar deed naar 3000 producten. Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI) is het echter oneens met de methode die FairFood gebruikt om consumenten in te lichten.

Wie wil weten welke producten in de supermarkt duurzamer zijn geproduceerd dan vergelijkbare producten van de concurrent, kan daarvoor terecht op de site www.fairfood.org/producten . De organisatie zette er de resultaten op van een vergelijkend warenonderzoek dat zij dit jaar deed naar 3000 producten.

Aan 800 merkeigenaren werd gevraagd naar hun prestaties op het gebied van sociale, ecologische en economische duurzaamheid. Fairfood geeft een positief koopadvies over een product wanneer het binnen zijn productgroep bovengemiddeld duurzaam is of meer vooruitgang boekt dan zijn concurrenten, wat niet per definitiet wil zeggen dat deze producten (in de Buy-categorie) perfect geproduceerd of verhandeld zijn.


Het aantal producten dat Fairfood onderzocht is ten opzichte van 2007 verdubbeld. Tot de aanraders van Fairfood horen bijvoorbeeld het chocolade-ijsje Ben & Jerry's chunky muncky en het sap CoolBest mango dream, Fair Trade Original pandan rijst en Campina verse yoghurt.


De Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI) is het oneens met de methode die FairFood gebruikt om consumenten in te lichten of producten al dan niet eerlijk geproduceerd zijn. Producten van bedrijven komen op een zwarte lijst als zij het vragenformulier van FairFood niet hebben ingevuld. Dit zegt volgens FNLI niets over de mate waarin bedrijven 'fair', duurzaam of transparant zijn.

Meer over
Lees ook
Vertrouwen van klanten in merken na nep-nieuws ongewijzigd

Vertrouwen van klanten in merken na nep-nieuws ongewijzigd

Nep-nieuws over grote merken tast het vertrouwen van klanten in het merk niet aan. Dit blijkt uit een onderzoek van Yang Cheng van de North Carolina State University.Volgens Cheng is er veel eerder onderzoek verricht naar de reactie van consumenten op nep-nieuws op sociale media, maar er is weinig gekeken naar hoe dit het vertrouwen in merken kan beïnvloeden....

McDonald’s introduceert veggie nuggets

McDonald’s introduceert veggie nuggets

Fastfoodketen McDonald’s biedt haar kip nuggets vanaf deze week ook in een vegetarische variant aan. Met de Veggie Nuggets wil McDonalds’s inspelen op de groeiende behoefte van gasten om minder vlees te consumeren.Dat meldt McDonald’s gisteren. De fastfoodketen zegt te zien dat steeds meer gasten ervoor kiezen om een keertje geen vlees te eten. Veggie...

Beyond Meat maakt ‘burgers’ voor McDonald’s

Beyond Meat maakt ‘burgers’ voor McDonald’s

Beyond Meat kan binnenkort mogelijk nog een grote fastfoodketen aan zijn klantenbestand toevoegen: McDonald’s. De fabrikant van vleesvervangers heeft een plantaardig alternatief ontwikkeld voor de BLT burgers.Vooralsnog gaat het om een lokale proef in Canada. Bij 28 restaurants in de Canadese provincie Ontario zet McDonald’s een plantaardige burger...