Thema-attractie over voedsel opent in 2023

wfc

Beelden: via WFC Experience

Eind 2023 opent in Ede de World Food Center Experience, Nederlands eerste thema-attractie over voedsel. In de WFC Experience ontdek je de complete wereld achter je eten op een leerzame, interactieve manier.

De gemeente Ede en provincie Gelderland hebben groen licht gegeven voor de attractie, dus de volgende stap is het plan tot uitvoering brengen. De WFC Experience stimuleert bezoekers om te kiezen voor gezonde, smaakvolle en duurzame voeding. Volgens Marcel Goossens, directeur van de Experience, komt het groene licht op een belangrijk moment: “Onze wereld is ondenkbaar zonder voedsel. We groeien er letterlijk mee op en het geeft ons energie om te doen wat we doen. Toch is er nog een wereld te winnen en dat wordt steeds zichtbaarder. Nooit eerder stond het onderwerp voedsel zo in de schijnwerpers als nu. Met de Experience verbinden we mens, voeding en planeet op een leuke, attractieve en inspirerende manier.”

wfc route Klik hier of op beeld voor groter formaat

Doelgroep is gezinnen met kinderen, scholieren, studenten en zakelijke delegaties. Als bezoeker beleef je op een interactieve manier wat de impact van voedsel is op je lichaam en je planeet. Je wordt daarbij uitgedaagd al je zintuigen te gebruiken, inclusief proeven. Je ervaart hoe de voedselketen werkt, wat nationale en internationale voedseluitdagingen zijn en welke rol Nederland speelt.

Fons Jurgens, directeur van de Efteling is lid van de klankbordgroep WFC Experience. Jurgens: “Alles leren over de wereld achter ons eten, is uniek en past helemaal bij deze tijd. Het is mooi om de expertise die wij als Efteling hebben te kunnen delen in het creëren van belevingswerelden. Zo dragen we er aan bij dat de World Food Center Experience niet alleen informatief maar ook attractief wordt.”

Betrokkenheid bedrijven

Bij de ontwikkeling van de attractie zijn diverse organisaties betrokken uit het bedrijfsleven, overheid, wetenschap en onderwijs, zoals: Wageningen University & Research, Albert Heijn, DSM, FrieslandCampina, KeyGene, Nestlé, Rabobank en Scelta Mushrooms. Ook voor het bedrijfsleven voorziet de Stichting WFC Experience een rol in de exploitatiefase. Goossens: “Dit wordt dé plek in Nederland waar straks honderdduizenden consumenten per jaar alles over de wereld achter ons eten gaan beleven. Dit biedt unieke mogelijkheden voor bedrijven en andere organisaties om zich te verbinden aan deze betekenisvolle Experience.”

Lees ook
Prentenboek over gezonde voeding voor basisscholen

Prentenboek over gezonde voeding voor basisscholen

Studio Groot doneert samen met Koppert Cress een prentenboek over gezonde voeding aan alle basisscholen in Westland en Midden-Delfland. Het boek vertelt kinderen de do’s en don’ts van gezonde voeding en legt uit waarom vitamines belangrijk zijn.

Congres 'Een gezonde toekomst is plantaardig' van PAN Nederland op zaterdag 28 mei

Congres 'Een gezonde toekomst is plantaardig' van PAN Nederland op zaterdag 28 mei

Zaterdag 28 mei 2022 organiseert Physicians Association for Nutrition the Netherlands, PAN Nederland, haar eerste congres: ‘Een gezonde toekomst is plantaardig’ in de Janskerk in Utrecht. Op het congres zal keynote spreker Wendy Walrabenstein de eerste resultaten van haar promotieonderzoek Plants for Joints naar de invloed van een plantaardig leefstijlprogramma...

Project Kok in de klas leert basisschoolkinderen over smaak en koken

Project Kok in de klas leert basisschoolkinderen over smaak en koken

Vanaf deze week gaan zestig professionele koks om een kookles te verzorgen op zestig basisscholen in Nederland, voor het event Kok in de klas. Het event is bedoeld om kinderen te leren over smaak, koken en het koksvak. Ook wil de organisatie kinderen laten kennismaken met meer verschillende soorten groenten en fruit.