Tientallen gezonde voeding-oplossingen gekoppeld tijdens matchmaking event

bnf

Tijdens het tweede matchmaking event van Brave New Food op 14 oktober vonden ruim 200 gesprekken plaats tussen gevestigde food-bedrijven en innovatieve start-ups. Thema was Healthy Food Solutions.

Het event was een vervolg op de open call die Brave New Food, een Europees voedsel innovatieplatform, afgelopen juni deed. De organisatie ontving 159 pitches uit 25 landen. De 30+ partners van Brave New Food bogen zich over de inzendingen en nodigden uiteindelijk 75 jonge bedrijven uit voor het tweede matchmaking event (de eerste ging over duurzaam verpakken, voedselverspilling en plantaardige oplossingen - hier lees je er meer over). Uit de ruim 200 gesprekken kwamen tientallen vervolgafspraken.

Binnen het thema Healthy Food Solutions waren er vier zoekrichtingen: Gezonder dagelijks eten & snacks met een hogere voedingswaarde en/of minder toevoegingen zoals suiker, zout en vet; Oplossingen die gezondere keuzes en gedragsverandering makkelijker maken; Functionele voedingsmiddelen voor een betere algemene gezondheid, sneller herstel of betere (sport)prestaties; Technologische en wetenschappelijke oplossingen die de overgang naar gezondere voeding, diëten en een gezondere maatschappij ondersteunen.

bnf

Met de events wil Brave New Food startups en gevestigde food-bedrijven koppelen om de innovatie en transitie naar een duurzamer en gezonder voedselsysteem te versnellen. Het innovatieplatform geeft jonge bedrijven toegang tot bredere markten, netwerken, expertise en financiering. Daarnaast krijgen partners next generation voedingsoplossingen gepresenteerd. “Het helpt startups en scale-ups enorm om dit soort bijeenkomsten te hebben met mensen met meer ervaring en een beter netwerk, zodat wij als startup verder kunnen groeien,” zegt Walter Zantinge, co-founder van de startup Wholy Greens, in het persbericht van Brave New Food.

Sem Koolstra, future foods manager bij partnerbedrijf ABN AMRO, zegt dat er follow-ups komen voor alle bedrijven en ondernemers die hij sprak: “Ik sprak in korte tijd zo veel gemotiveerde ondernemers met geweldige ideeën. Ik viel met m’n neus in de boter.” Dies Oostrom, directeur innovatie bij Coroos, was ook aanwezig en zegt: “Wat me speciaal verraste waren de vele internationale connecties. Zo sprak ik met mensen uit Argentinië, Frankrijk en België. Ik denk dat we aan meer dan de helft van de gelegde contacten een vervolg zullen geven."

bnf

Een video van het event kun je hier bekijken. In januari 2022 volgt de derde open call-ronde van Brave New Food. Een thema is nog niet bekend gemaakt.

Lees ook
Congres 'Een gezonde toekomst is plantaardig' van PAN Nederland op zaterdag 28 mei

Congres 'Een gezonde toekomst is plantaardig' van PAN Nederland op zaterdag 28 mei

Zaterdag 28 mei 2022 organiseert Physicians Association for Nutrition the Netherlands, PAN Nederland, haar eerste congres: ‘Een gezonde toekomst is plantaardig’ in de Janskerk in Utrecht. Op het congres zal keynote spreker Wendy Walrabenstein de eerste resultaten van haar promotieonderzoek Plants for Joints naar de invloed van een plantaardig leefstijlprogramma...

Personalised Nutrition For All-challenge zoekt innovatieve hulpmiddelen

Personalised Nutrition For All-challenge zoekt innovatieve hulpmiddelen

Om de innovatie van gepersonaliseerde voeding te versnellen, lanceren EIT Food, Foodvalley NL en Food Innovation Hub Europe de challenge Personalised Nutrition For All. Startups en multistakeholdergroepen worden uitgenodigd om hun ideeën voor gepersonaliseerde voeding in de dienen. De winnaars ontvangen een budget van €30.000 euro om hun idee verder...

Alimentaria 2022 - de belangrijkste trends in de levensmiddelensector

Alimentaria 2022 - de belangrijkste trends in de levensmiddelensector

In twee jaar tijd heeft corona het leven van miljarden mensen over de hele wereld veranderd. Het heeft de manier veranderd waarop we werken, wonen, winkelen, spelen en reizen. Het heeft ook de manier veranderd waarop we eten, wat we eten, hoe en waar we eten.