Tijdelijke dip in vleesconsumptie na WHO-waarschuwing

attachment-vleeswaren

Na de WHO-publicatie over de effecten van bewerkt vlees op de ontwikkeling van kanker, is er acht procent minder vleeswaren verkocht in de supermarkt. Een aantal weken na de berichtgeving stijgt de verkoop weer.

Dit blijkt uit de gegevens van alle Nederlandse supermarkten die onderzoeksbureau IRI wekelijks ontvangt, met uitzondering van de gegevens van Aldi en Lidl.

Terug naar oude patroon

Een week na het onderzoek van de WHO werden de Richtlijnen Goede Voeding van de Gezondheidsraad gepubliceerd. Een gematigde vleesconsumptie wordt ook hierin aanbevolen. Die week was de omzetdaling al teruggelopen naar vijf procent.

De afgelopen twee weken is de verkoop van vlees gestegen met respectievelijk drie en één procent. Het is dus nog lager dan voor de berichtgeving, maar stijgt gestaag. “We schrikken blijkbaar van de berichten, maar na vier weken vallen we terug in het normale patroon”, aldus Sjanny van Beekveld van IRI.

Dalende vleesconsumptie

Over een langere periode daalt de vleesconsumptie in Nederland wel, zo blijkt uit onderzoek van Wageningen UR in opdracht van Wakker Dier. Gemiddeld at een Nederlander in 2014 ongeveer 76,3 kilo vlees per jaar, vergeleken met 80,8 kilo in 2010.

Lees verder op Voeding Nu online:

WHO Oorzakelijk verband tussen vleeswaren en colonkanker

Lees ook
Nederlander wil wel minderen, maar eet nog steeds te veel vlees

Nederlander wil wel minderen, maar eet nog steeds te veel vlees

Het Voedingscentrum heeft de vleesconsumptie in Nederland in kaart gebracht. Uit het onderzoek blijkt dat Nederlanders wekelijks meer vlees eten dan de 500 gram die het Voedingscentrum adviseert.

‘Onder welke omstandigheden zijn nudges effectief en aanvaardbaar?’

‘Onder welke omstandigheden zijn nudges effectief en aanvaardbaar?’

Die vraag onderzocht Laurens van Gestel, die op 2 juli promoveerde bij de Universiteit Utrecht. De sociaal- en gezondheidspsychologie onderzoeker wierp een psychologische blik op wanneer en voor wie nudges effectief en aanvaardbaar zijn.

Eetgedrag Nederlanders veranderd door COVID-19

Eetgedrag Nederlanders veranderd door COVID-19

22% van de Nederlanders eten sinds de coronacrisis gezonder en 12% juist minder gezond. Dit kwam uit onderzoek van Wageningen University & Research (WUR) naar het effect van de pandemie op ons eetgedrag.