TNO werkt aan wereldwijde standaard onderbouwing gezondheidsclaims

attachment-MvG-Afbeelding-4_cropped-15-0-0-0-0

Een groot consortium onder leiding van TNO gaat de komende vier jaar nieuwe gestandaardiseerde onderzoeksmethoden ontwikkelen die wereldwijd gebruikt kunnen worden bij onderzoek naar de gezondheidseffecten van voeding.

Fabrikanten krijgen met deze methoden meer inzicht in de effecten. Hiermee kunnen ze nieuwe gezondheidsbevorderende voedingsmiddelen ontwikkelen en gezondheidsclaims beter wetenschappelijk onderbouwen.

Miljoenen inverstering

Om tot wereldwijde standaard voor onderbouwing gezondheidsclaims te komen heeft TNO het consortium NutriTech opgericht dat bestaat uit 23 kennisinstellingen en universiteiten uit de gehele wereld. De Europese Commissie ondersteunt het initiatief met 6 miljoen euro. Daarnaast is een tweede consortium samen met 8 grote Europese voedingsmiddelenfabrikanten opgericht met een omvang van 4 miljoen euro, zodat toepassing binnen de voedingsmiddelenindustrie versneld wordt. Beide projecten starten deze maand en duren vier jaar. TNO heeft de coördinerende rol vanwege de leidende positie in deze conceptuele vernieuwing en de ruime ervaring in het aansturen van grote Europese onderzoekstrajecten.

Onderbouwen claims lastig

‘De wereldwijd gestandaardiseerde en geaccepteerde onderzoeksmethoden gaan fabrikanten helpen bij het wetenschappelijk onderbouwen van gezondheidsclaims’, stelt dr. Ben van Ommen, Principal Scientist en programmadirecteur Systeem Biologie bij TNO. ‘Voedingsfabrikanten ontwikkelen producten die een positief effect hebben op de gezondheid.

Het wetenschappelijk onderbouwen van gezondheidseffecten van voeding is lastig. Tot op dit moment worden veel gezondheidsclaims door de Europese Voedsel en Veiligheidsautoriteit EFSA niet erkend, omdat de wetenschappelijke onderbouwing ontoereikend is. Dit werkt ontmoedigend, en dat is jammer, want het is belangrijk dat fabrikanten doorgaan met het ontwikkelen van gezonde voeding. Door de nieuwe meetmethoden die het consortium gaat ontwikkelen wordt het beter mogelijk aan te tonen wat het gezondheidseffect van voeding is en kunnen nieuwe gezonde voedingsmiddelen ontwikkeld worden.’

‘TNO challenge concept’

Het TNO challenge concept dat ten grondslag ligt aan de methode die NutriTech gaat toepassen meet hoe flexibel het lichaam kan omgaan met en zich herstelt van ‘ongezonde’ situaties. Hiertoe worden mensen onderworpen aan een zogenoemde challenge, een soort stresstest. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ineens flink fietsen of veel en vet eten. Als het lichaam flexibeler reageert en sneller weer in de uitgangspositie terugkeert, kan gezegd worden dat het lichaam gezonder is. Hierdoor wordt het mogelijk om bijvoorbeeld de effecten van verschillende voeding te vergelijken door groepen die verschillende voeding hebben gegeten te onderwerpen aan een stresstest en te kijken wie flexibeler reageert.

Lees ook op Voedingnu.nl:

Challengetest van TNO brengt gezondheidseffecten voeding in kaart

Meer over
Lees ook
Vertrouwen van klanten in merken na nep-nieuws ongewijzigd

Vertrouwen van klanten in merken na nep-nieuws ongewijzigd

Nep-nieuws over grote merken tast het vertrouwen van klanten in het merk niet aan. Dit blijkt uit een onderzoek van Yang Cheng van de North Carolina State University.Volgens Cheng is er veel eerder onderzoek verricht naar de reactie van consumenten op nep-nieuws op sociale media, maar er is weinig gekeken naar hoe dit het vertrouwen in merken kan beïnvloeden....

McDonald’s introduceert veggie nuggets

McDonald’s introduceert veggie nuggets

Fastfoodketen McDonald’s biedt haar kip nuggets vanaf deze week ook in een vegetarische variant aan. Met de Veggie Nuggets wil McDonalds’s inspelen op de groeiende behoefte van gasten om minder vlees te consumeren.Dat meldt McDonald’s gisteren. De fastfoodketen zegt te zien dat steeds meer gasten ervoor kiezen om een keertje geen vlees te eten. Veggie...

Beyond Meat maakt ‘burgers’ voor McDonald’s

Beyond Meat maakt ‘burgers’ voor McDonald’s

Beyond Meat kan binnenkort mogelijk nog een grote fastfoodketen aan zijn klantenbestand toevoegen: McDonald’s. De fabrikant van vleesvervangers heeft een plantaardig alternatief ontwikkeld voor de BLT burgers.Vooralsnog gaat het om een lokale proef in Canada. Bij 28 restaurants in de Canadese provincie Ontario zet McDonald’s een plantaardige burger...