Uitgebreide informatie over voeding op smartphone

attachment-smartphoenappels

Door even met de smartphone de blokjescode (QR-code) te scannen kunnen consumenten mogelijk over niet al te lange tijd alles over een voedingsmiddel te weten komen.  Van productieproces tot de recycling van de verpakking.

“Consumenten willen meer informatie dan op het etiket past. Nieuwe technologie is dan de uitkomst”, zegt Herman Koëter, oprichter van het Orange House Partnership, een liefdadigheidsinstelling voor voedselwetenschappers.

Voedingsinformatie
Samen met onder andere adviesbureau  Schuttelaar & Partners lanceert zijn organisatie op 18 november in Brussel het  ‘The Food Information Transparency Initiative.’ Het doel van het initiatief is om consumenten gedetailleerde en uitgebreide informatie op maat te geven door gebruik te maken van bijvoorbeeld smartphones.

Suiker
Om aan al die voedingsinformatie te komen, wil Koëter samenwerken met producenten, consumenten, winkeliers en overheden.  “Nu komt het er vooral op aan of bedrijven meewerken. Veel ondernemers vinden ons project te recht door zee.” Koëter windt er geen doekjes om: “Producenten willen vooral verkopen. Daarom staat suiker soms aangeduid als energie. Dat klinkt positiever.”

Foodmiles en GMO’s
De voedingsinformatie hoeft niet per definitie te leiden naar gezonde producten. “Je kunt immers alles eten, mits met mate”, zegt de voormalige topman van EFSA tegen het ANP.

“We willen laten zien of een product gemaakt is met bijvoorbeeld kinderarbeid, genetisch gemodificeerde organismen of hoeveel  kilometers de grondstoffen hebben afgelegd.”

Functies nutriënten
Ook wil Koëter bijvoorbeeld tonen of een saus afkomstig is van scharrelkippen. “En dan kun je doorklikken naar een foto of videootje van het bedrijf van de kippenboer. Verder  wil hij uitleggen wat de functies zijn van nutriënten zoals koolhydraten of eiwitten.”

De Voedsel en Waren Autoriteit zou dan controles kunnen uitvoeren naar de juistheid van de informatie.  Koëter hoopt dat over een jaar voedselinformatie op de smartphone in 23 talen van de Europese Unie beschikbaar zal zijn.

Meer over
Lees ook
Vertrouwen van klanten in merken na nep-nieuws ongewijzigd

Vertrouwen van klanten in merken na nep-nieuws ongewijzigd

Nep-nieuws over grote merken tast het vertrouwen van klanten in het merk niet aan. Dit blijkt uit een onderzoek van Yang Cheng van de North Carolina State University.Volgens Cheng is er veel eerder onderzoek verricht naar de reactie van consumenten op nep-nieuws op sociale media, maar er is weinig gekeken naar hoe dit het vertrouwen in merken kan beïnvloeden....

McDonald’s introduceert veggie nuggets

McDonald’s introduceert veggie nuggets

Fastfoodketen McDonald’s biedt haar kip nuggets vanaf deze week ook in een vegetarische variant aan. Met de Veggie Nuggets wil McDonalds’s inspelen op de groeiende behoefte van gasten om minder vlees te consumeren.Dat meldt McDonald’s gisteren. De fastfoodketen zegt te zien dat steeds meer gasten ervoor kiezen om een keertje geen vlees te eten. Veggie...

Beyond Meat maakt ‘burgers’ voor McDonald’s

Beyond Meat maakt ‘burgers’ voor McDonald’s

Beyond Meat kan binnenkort mogelijk nog een grote fastfoodketen aan zijn klantenbestand toevoegen: McDonald’s. De fabrikant van vleesvervangers heeft een plantaardig alternatief ontwikkeld voor de BLT burgers.Vooralsnog gaat het om een lokale proef in Canada. Bij 28 restaurants in de Canadese provincie Ontario zet McDonald’s een plantaardige burger...