Valkuilen bij onderzoek sociale media

attachment-Facebook-like-thumb

Steeds meer onderzoekers maken gebruik van gegevens van de sociale media om onderzoektte doen naar menselijk gedrag, maar de onderzoekers zijn zich te weinig bewust van een aantal valkuilen.

De waarschuwing komt van computerwetenschappers aan de McGillUniversity in Montreal, Canada en de Carnegie Mellon University in Pittsburgh,Verenigde Staten, die onderzoek deden naar verschillende problemen bij het gebruik van gegevens van sociale media. De resultaten zijn in Science van november gepubliceerd.

 

Valkuilen

Uit het onderzoek komen een aantal valkuilen naar voren:

- Verschillende sociale media worden gebruikt door verschillende doelgroepen. Printerest bijvoorbeeld wordt vooral gebruikt door vrouwen tussen de 25 en 34 jaar. Onderzoekers corrigeren hier zelden voor;

- Het is niet altijd duidelijk of en hoe de aanbieder van sociale media de informatie op de website filtert;

- Het ontwerp van de website kan het gedrag van de gebruikers beïnvloeden. Op Facebook is bijvoorbeeld alleen een Like-knop te vinden en geen Dislike-knop;

- Veel spammers of bots kunnen normale gebruikers imiteren. Deze gegevens worden ten onrechte meegenomen in het onderzoek;

- Onderzoekers gebruiken vaak groepen, topics of events die gemakkelijk te classificeren zijn. Hierdoor lijkt de accuratesse hoger dan werkelijk is. 

 

Bewust

Volgens Derek Ruths, assistent-professor van de School of Computer Science van McGill's is het

vooral belangrijk dat onderzoekers zich bewust zijn van deze valkuilen en wat ze werkelijk aan

het analyseren zijn.

 

Lees verder op Voeding Nu online

Voedingscentrum start consumentenactie tegen ongezonde verleidingen

'Overheid moet zich meer richten op sociale media bij risicomanagement'

Meer over
Lees ook
Vertrouwen van klanten in merken na nep-nieuws ongewijzigd

Vertrouwen van klanten in merken na nep-nieuws ongewijzigd

Nep-nieuws over grote merken tast het vertrouwen van klanten in het merk niet aan. Dit blijkt uit een onderzoek van Yang Cheng van de North Carolina State University.Volgens Cheng is er veel eerder onderzoek verricht naar de reactie van consumenten op nep-nieuws op sociale media, maar er is weinig gekeken naar hoe dit het vertrouwen in merken kan beïnvloeden....

McDonald’s introduceert veggie nuggets

McDonald’s introduceert veggie nuggets

Fastfoodketen McDonald’s biedt haar kip nuggets vanaf deze week ook in een vegetarische variant aan. Met de Veggie Nuggets wil McDonalds’s inspelen op de groeiende behoefte van gasten om minder vlees te consumeren.Dat meldt McDonald’s gisteren. De fastfoodketen zegt te zien dat steeds meer gasten ervoor kiezen om een keertje geen vlees te eten. Veggie...

Beyond Meat maakt ‘burgers’ voor McDonald’s

Beyond Meat maakt ‘burgers’ voor McDonald’s

Beyond Meat kan binnenkort mogelijk nog een grote fastfoodketen aan zijn klantenbestand toevoegen: McDonald’s. De fabrikant van vleesvervangers heeft een plantaardig alternatief ontwikkeld voor de BLT burgers.Vooralsnog gaat het om een lokale proef in Canada. Bij 28 restaurants in de Canadese provincie Ontario zet McDonald’s een plantaardige burger...