Vega(n) voedingspatroon? Pas op valkuilen bij plantaardige alternatieven

vegaburger

Beeld: Wikimedia Commons

Eet je regelmatig nieuwe plantaardige vlees- en zuivelalternatieven, dan bestaat de kans dat je dieet meer suiker, vet en zout bevat dan een voedingspatroon zonder deze alternatieven en juist minder vezels, mineralen en vitamines. 

Dat concluderen Ciaran Forde en Rachel Tso, tijdens het onderzoek beide verbonden aan het Singapore Institute for Food and Biotechnology Innovation, in wetenschappelijk tijdschrift Nutrients. De onderzoekers vergeleken de voedingswaarden van traditionele en nieuwe plantaardige diëten en traditionele dierlijke diëten.

Forde, inmiddels hoogleraar Humane Voeding en Gezondheid bij Wageningen University en Research, waarschuwt mensen die overstappen op een vegetarisch of veganistisch dieet voor de valkuilen van vlees- en zuivelvervangers. Bij de productie ligt bij bedrijven vaak de nadruk op het vervangen van dierlijke eiwitten door plantaardige eiwitten en minder op een gezonde samenstelling van het product, ontdekte Forde.

Forde en Tso beoordeelden gezonde en ongezonde varianten van dierlijke, flexitarische, vegetarische en veganistische diëten op eiwit- en energiegehalte en belangrijke macro- en micronutriënten. Traditionele flexitarische, vegetarische en veganistische diëten bevatten voldoende micronutriënten en eiwitten, maar diëten die werden gedomineerd door nieuwe plantaardige vlees- en zuivelalternatieven, gingen gepaard met een hogere inname van zout, suiker, vet en koolhydraten en een tekort aan belangrijke voedingsstoffen en vitamines.

Een vegetarisch dieet kan zowel gezonder als beter voor het milieu zijn dan diëten met veel rood vlees, maar let op de valkuilen, waarschuwt Forde. Het weglaten of toevoegen van voedingsmiddelen kan namelijk leiden tot gezondheidsproblemen. ‘Bij het overstappen naar andere eetgewoonten moet de consument erop letten dat het nieuwe dieet goed uitgebalanceerd is en voldoende eiwitten, mineralen en vitamines levert.’ Forde noemt daarbij mogelijke verwarring bij productlabels over duurzaamheid, want die zijn geen indicatie voor hoe voedzaam een product is.

Lees ook
Interview Guido Camps: Vet lekker!

Interview Guido Camps: Vet lekker!

Uit Voeding Nu 3: Het zijn niet alleen bouwstenen en smeermiddelen voor ons lichaam, vetten bepalen ook de smaak van voedingsmiddelen. Waarom vinden we vet eigenlijk zo lekker? Dr. Guido Camps, dagvoorzitter en spreker op het congres VoedingNL 21 over Vet en metabole gezondheid: “Vet is gewoon de zesde smaak, naast zoet, zout, zuur, bitter en umami.”

Geen geld voor megaproject FoodSwitch Wageningen UR

Geen geld voor megaproject FoodSwitch Wageningen UR

Het FoodSwitch-voorstel van Wageningen UR zou zich gaan richten op persoonlijk uitgebalanceerde voeding, de hoogste efficiency bij het gebruik van eiwitten, circulariteit in voedselketens in combinatie met biotechnologie, kunstmatige intelligentie en robotica.

Ondervoeding: who cares?

Ondervoeding: who cares?

Uit Voeding Nu 2: Perspectieven van diëtisten en ouderen over ondervoeding – Uit gesprekken met wetenschappers en diëtisten betrokken bij het project Cater with Care® kwam naar voren dat een voldoende eiwitinname in de knel komt als ouderen eetlust verliezen en minder gaan eten, bijvoorbeeld door ziekte of eenzaamheid. Binnen dit project ontwikkelde...