Vegetarische recepten meest gekozen categorie bij HelloFresh in 2022
De helft van de Nederlanders wil minderen in hun vlees- en visconsumptie, blijkt uit recent onderzoek* van maaltijdboxleverancier HelloFresh. Het afgelopen jaar werden vegetarische recepten zelfs het meest gekozen door klanten. Om vegetarisch eten voor de consument makkelijker te maken, werkt HelloFresh de hele maand maart samen met de Vegetarische Slager.
Voor 60 procent van de Nederlanders blijft een stukje vlees bij de maaltijd onmisbaar, blijkt uit een onderzoek onder 1000 Nederlanders, uitgevoerd in opdracht van HelloFresh. 61 procent geeft zelfs aan dat vlees bij de maaltijd een vanzelfsprekendheid is. Toch geeft de helft aan minder vlees te willen eten.
“Het is erg goed om te zien dat we bewuster worden van onze vleesconsumptie. Dat steeds meer Nederlanders vaker vegetarisch willen eten, blijkt ook al een tijd uit de inzichten die wij van onze klanten krijgen”, vertelt Iris, receptontwikkelaar bij HelloFresh. “We zien dat vegetarische recepten of recepten met vleesvervangers steeds meer worden besteld. Het afgelopen jaar waren de vegetarische recepten zelfs de meest gekozen receptcategorie.”
Desondanks ervaren Nederlanders nog veel barrières als het aankomt op vegetarisch eten. Vier op de tien vindt het moeilijk om vegetarisch te koken en een iets groter aandeel (44%) vindt het lastig om inspiratie te vinden voor gerechten zonder vlees. Ruim twee op de vijf denkt daarbij dat er ingeleverd moet worden op smaak of denkt dat het meer tijd kost om een vegetarisch gerecht te bereiden (29%). Hier willen HelloFresh en De Vegetarische Slager verandering in brengen.
Iris: “Door een maaltijdbox samen te stellen met makkelijke en lekkere vegetarische gerechten, is de drempel lager om vegetarisch te eten.” Tim Warren, Global Research & Development Director bij De Vegetarische Slager, vult aan: “Omdat we begrijpen dat veel vleesliefhebbers het lastig vinden om minder dierlijk vlees te eten, investeren we bij De Vegetarische Slager - samen met partners en startups - in alle bouwstenen om die smaakverwachtingen te overtreffen. Daarbij horen ook bite, aroma, geur, malsheid en textuur.
*Online onderzoek uitgevoerd door onderzoeksbureau iVOX in opdracht van HelloFresh tussen 10 en 17 februari 2023 onder 1.000 Nederlanders, representatief op geslacht, leeftijd en diploma
Altijd op de hoogte blijven?
Meer over
Lees ook
Productnieuws: Daily Baby-voeding wint innovatieprijs
Daily Baby is als winnaar uit de bus is gekomen van de Rising Star Award. Het is een nieuwe prijs voor start-ups als onderdeel van de Gezonde Innovatie Award. Het bedrijf won de prijs met zijn babyhapjes.Daily baby produceert babyvoeding met biologische ingrediënten die je tot 21 dagen in de koelkast kunt bewaren. Er zijn zes verschillende blends ontwikkeld,...
Grote steun Nationale Week Zonder Vlees ondanks pandemie
De steun voor de Week Zonder Vlees is ook dit jaar onverminderd groot. De vierde editie wordt door 61 bedrijven gesteund. Dit zijn voornamelijk bedrijven in de voedingsindustrie, waaronder acht supermarkten. Nieuw dit jaar zijn onder andere Hema en De Vegetarische Slager.De Nationale Week Zonder Vlees vindt dit jaar plaats van 8 t/m 14 maart. Op 19...
Nederlanders besparen 3.565 ton CO2 door het eten van minder vlees
Nederlanders hebben tijdens de Vega Favorieten-campagne 3.565 ton aan uitstoot van CO2 bespaard door het eten van minder vlees. De campagne liep dit najaar van 26 oktober tot en met 15 november.De besparing blijkt uit onderzoek in opdracht van de Vega Favorieten-campagne door Blonk Consultants. De behaalde CO2-besparing staat gelijk aan meer dan 20...