Verdify investeert in internationaal platform voor gepersonaliseerde recepten

eaters-collective-ddZYOtZUnBk-unsplash-scaled-1

Met startkapitaal van €750.000 begint Verdify aan de realisatie van een internationaal platform voor persoonlijk afgestemde recepten. Op het platform kunnen consumenten een eigen voedingspaspoort aanmaken met daarin gedetailleerde informatie over persoonlijke voedings- en gezondheidsbehoeften.

De recepten van Verdify zijn in lijn met de richtlijnen die ook worden toegepast door artsen en diëtisten. Met hun voedingspaspoort kunnen consumenten maaltijdinspiratie opdoen, zowel op het Verdify platform als op de receptwebsites van partnerbedrijven. In het voedingspaspoort worden ook voorkeuren voor eetstijl en smaak meegenomen.

Nationale voedingsrichtlijnen

Verdify gebruikt naar eigen zeggen enkel ingrediënten, voedingsmiddelen en recepten op het platform die passen bij een algemeen gezond eetpatroon. In dat kader worden de nationale voedingsrichtlijnen gevolgd en worden producten en recepten uitgesloten die een grote hoeveelheid aan geraffineerde suikers, zout en/of verzadigde vetzuren bevatten. Ingrediënten waarvan bekend is dat ze mogelijk schadelijk kunnen zijn voor de gezondheid worden ook niet gebruikt.

Gezonde keuzes

“Ons doel is om een betrouwbare, digitale omgeving te bieden voor het maken van gezonde keuzes op het gebied van voeding. Dat is zowel relevant voor mensen die op dit moment gezond zijn als voor diegenen met een medische aandoening. Voor de meerderheid spelen factoren als smaak, levensstijl en lokale productbeschikbaarheid een leidende rol”, vertelt Jochem Bossenbroek, CEO van Verdify.

“Voor grote groepen zijn andere aspecten ook belangrijk, zoals de samenstelling van het huishouden, allergieën, conditie, gezondheidsdoelstellingen en professioneel dieetadvies. Bloedwaarden zoals cholesterol en vitamines kunnen ook relevant zijn.”

Artificial Intelligence

Naast dit platform bouwt Verdify ook een software-interface die bedrijven in de eetsector kunnen gebruiken om recepten op hun website te personaliseren. Dit betekent dat supermarkten, die meer dan 85% van alle voedingsmiddelen aan consumenten verkopen, hun klanten beter kunnen begeleiden naar gezonde keuzes. Daarnaast gaat Verdify via Artificial Intelligence (AI) de mogelijkheid bieden om automatisch een voedingsrijk recept te genereren rondom een voedingsmiddel met de Verdify AI-Chef.

Thuisbezorgsysteem

Het platform van Verdify wordt aangesloten aan ‘bestel & thuisbezorg’ systemen van voedingsdistributeurs en maaltijdbezorgplatforms. Zo kunnen consumenten gepersonaliseerde maaltijden plannen en bestellen.

Lees ook
Samenwerkingsverband neemt voortouw om voeding in zorg gezonder te maken

Samenwerkingsverband neemt voortouw om voeding in zorg gezonder te maken

“Samen eten en drinken in de gezondheidzorg gezonder en duurzamer, oftewel ToekomstProef, maken.” Deze missie heeft een aantal partijen uitgesproken tijdens een duurzaam ontbijt op 13 september jl. bij Van Gelder Groente en Fruit Experience Center. Bedoeling is dat zoveel mogelijk partijen die actief zijn in de zorgsector, zich aansluiten om de stappen...

Zorginstelling ZuidOostZorg sluit zich aan bij Dutch Cuisine

Zorginstelling ZuidOostZorg sluit zich aan bij Dutch Cuisine

ZuidOostZorg sluit zich als eerste zorginstelling in Nederland aan bij Dutch Cuisine, een organisatie die de Nederlandse keuken en eetcultuur promoot. ZuidOostZorg is een innovatieve zorg- en kennisorganisatie die al enkele jaren geheel volgens de principes van Dutch Cuisine werkt. ZuidOostZorg heeft als belangrijk doel dat cliënten iedere dag lekker,...

Onderzoek UMCG: Eet meer vis om meer jodium binnen te krijgen

Onderzoek UMCG: Eet meer vis om meer jodium binnen te krijgen

De Nederlandse consument krijgt te weinig jodium binnen. Dit geldt vooral voor zwangere vrouwen, blijkt uit onderzoek van Janneke Dijck-Brouwer, universitair docent laboratoriumgeneeskunde in het UMCG, en emeritus hoogleraar Frits Muskiet van de Rijksuniversiteit Groningen (RUG).