Verkoopwaarde Fairtrade stijgt met 28%

De verkoopwaarde van producten met het Max Havelaar keurmerk voor Fairtrade steeg 28%. Dit blijkt uit cijfers van Stichting Max Havelaar.

De verkoopwaarde van producten met het Max Havelaar keurmerk voor Fairtrade steeg 28%. Dit blijkt uit cijfers van Stichting Max Havelaar.


De tachtig Nederlandse bedrijven die aangesloten zijn bij Stichting Max Havelaar en producten verkopen met Fairtrade logo zorgden samen voor dat de verkoopwaarde van Fairtradeproducten met 28% steeg ten opzichte van 2007 (Van circa 47 miljoen euro in 2007 naar circa 61 miljoen in 2008). De groei is te danken aan het feit dat steeds meer Nederlandse bedrijven voor Fairtrade kiezen. Consumenten eisen steeds meer van bedrijven dat zij zich verantwoordelijk en eerlijk gedragen in de handel met producenten in ontwikkelingslanden.


De grootste winst werd geboekt in de categorie chocolade . Coen de Ruiter, directeur van Stichting Max Havelaar, licht toe: ‘In 2008 stapte Verkade over op Fairtrade chocolade. Dan hebben we het over 1.500 ton cacao op jaarbasis. Dit is zo'n 20% van de totale huidige wereldmarkt aan verkochte Fairtrade cacao. Verkade is hiermee het eerste A-merk dat op zo'n grote schaal over is gegaan op Fairtrade en dat is natuurlijk gunstig voor onze jaarcijfers.



http://www.maxhavelaar.nl/

Meer over
Lees ook
Blog: (Bijna) diëtist

Blog: (Bijna) diëtist

Wanneer mensen horen dat ik Voeding en Diëtetiek studeer, verandert een etentje vaak spontaan in een impromptu intakegesprek. “Zijn koolhydraten nou goed of slecht?” Zo begint het meestal. Soms wijzen ze naar de pasta op hun bord: “Is dit wel gezond?”

Vertrouwen van klanten in merken na nep-nieuws ongewijzigd

Vertrouwen van klanten in merken na nep-nieuws ongewijzigd

Nep-nieuws over grote merken tast het vertrouwen van klanten in het merk niet aan. Dit blijkt uit een onderzoek van Yang Cheng van de North Carolina State University.Volgens Cheng is er veel eerder onderzoek verricht naar de reactie van consumenten op nep-nieuws op sociale media, maar er is weinig gekeken naar hoe dit het vertrouwen in merken kan beïnvloeden....

McDonald’s introduceert veggie nuggets

McDonald’s introduceert veggie nuggets

Fastfoodketen McDonald’s biedt haar kip nuggets vanaf deze week ook in een vegetarische variant aan. Met de Veggie Nuggets wil McDonalds’s inspelen op de groeiende behoefte van gasten om minder vlees te consumeren.Dat meldt McDonald’s gisteren. De fastfoodketen zegt te zien dat steeds meer gasten ervoor kiezen om een keertje geen vlees te eten. Veggie...