Verschillen in gezondheid bij plantaardige kazen

kaasennoten_Pexels_PolinaTankilevitch

Beeld: Polina Tankilevitch via Pexels

Plantaardige alternatieven voor kaas verschillen onderling in gezondheid, blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond. De varianten op basis van noten zijn gezonder dan de producten met kokosolie.

De Consumentenbond beoordeelde de gezondheid van 39 plantaardige varianten van blauwschimmelkaas, brie/camembert, cheddar, feta, verse geitenkaas, Goudse kaas, mozzarella, Parmezaanse kaas en zuivelspread. De testoordelen, gebaseerd op de hoeveelheid verzadigd vet, zout en eiwit, liepen uiteen van een 2,2 tot een 7,3. Bovenaan eindigden Mondarella, Charly’s all is fair Naturel en Soyananda Veganella naturel, voornamelijk gemaakt van noten. Onderaan eindigden Willicroft This is not greek white, Violife Prosociano wedge en Verdino White block greek-style, een alternatief voor feta. Deze plantaardige alternatieven voor kaas bestaan voornamelijk uit kokosolie.

Hoe gezond een plantaardig alternatief voor kaas is, hangt af van de ingrediënten. Volgens het onderzoek zijn plantaardige kazen gemaakt van noten qua samenstelling het gezondst. Noten bevatten van nature onverzadigde vetten die goed zijn voor je hart en bloedvaten. Is de plantaardige kaas gemaakt van kokosolie, dan bevat deze veel verzadigde vetten. Van dierlijke verzadigde vetten is bekend dat het slecht is voor je hart en bloedvaten. Hoe dat met de verzadigde vetten uit kokosolie zit, is nog niet helemaal duidelijk. De Consumentenbond raadt aan om niet te veel van deze kazen te eten.

Een uitgebreid verslag van het onderzoek lees je via consumentenbond.nl

Lees ook
Onderzoek naar online motivatieprogramma op maat

Onderzoek naar online motivatieprogramma op maat

Juul Coumans ontwikkelde 'MijnLeefstijlCoach', een online programma op maat om mensen te motiveren op langere termijn gezond(er) te eten en/of meer te bewegen. Op donderdag 29 september verdedigt zij haar proefschrift 'MyLifestyleCoach - Development and evaluation of a web-based computer-tailored intervention for diet and physical activity guided by...

De echte (meer)waarde van appels en ander fruit

De echte (meer)waarde van appels en ander fruit

De lokale fruitteelt heeft het zwaar. Nieuwe toepassingen kunnen een flinke boost betekenen. Jerome Hendriks, hoogleraar neuroimmonologie, bestudeert gezondheidsbevorderende stoffen in appels. Een daarvan, florentine, springt eruit.

Onderzoek UMCG: Eet meer vis om meer jodium binnen te krijgen

Onderzoek UMCG: Eet meer vis om meer jodium binnen te krijgen

De Nederlandse consument krijgt te weinig jodium binnen. Dit geldt vooral voor zwangere vrouwen, blijkt uit onderzoek van Janneke Dijck-Brouwer, universitair docent laboratoriumgeneeskunde in het UMCG, en emeritus hoogleraar Frits Muskiet van de Rijksuniversiteit Groningen (RUG).