Verspreide eiwitinname gedurende de dag blijkt gunstig voor senioren

Het lijkt erop dat het evenwichtig innemen van eiwitten gedurende de dag samenhangt met een groter gehalte aan spiermassa en spierkracht bij ouderen. Spierafname is een onvermijdelijk gevolg van veroudering, die kan leiden tot zwakte of mobiliteitsproblemen. Voldoende eiwitconsumptie kan een manier zijn om dit tegen te gaan.

Een onderzoeksteam van het Research Institute van het McGill University Health Center onderzocht de eiwitconsumptie van mensen tussen de 67 en 84 jaar. Hiervoor werd een database van de cohortstudie NuAge (Nutrition as Determinant of Succesful Aging) gebruikt, waarin voor een periode van drie jaar, zeer gedetailleerde gegevens zijn verzameld over de voedselconsumptie onder een grote groep ouderen uit Quebec (827 mannen en 914 vrouwen).

Meer spierkracht

Onderzoekers constateren dat deelnemers van beide geslachten, die de eiwitconsumptie evenwichtig verdeelden over de dag, aanzienlijk meer spierkracht hadden dan degenen die meer eiwitten tijdens de avondmaaltijd en minder eiwitten bij het ontbijt consumeerden. 'Veel senioren, vooral in Noord-Amerika, consumeren de meerderheid van hun dagelijkse eiwitten bij de lunch en het diner. De verspreiding van eiwit gedurende de dag wordt niet geassocieerd met een verminderde mobiliteit', zegt dr. Samaneh Farsijani, onderzoeker aan het Research Institute van het McGill University Health Center.

Aminozuren

Alle lichaamsweefsels, inclusief spieren, zijn samengesteld uit eiwitten, die bestaan uit aminozuren. Als de eiwitinname afneemt, wordt de synthese niet correct uitgevoerd en dit leidt tot verlies van spiermassa. Volgens dr. Stéphanie Chavalier, hoofdonderzoeker aan het Research Institute van het McGill University Health Center, laat de studie zien dat oudere mensen meer eiwitten per maaltijd zouden moeten consumeren voor een goede eiwitsynthese.

Eiwitbronnen

'Een van de essentiële aminozuren is leucine, uniek in zijn vermogen om eiwitsynthese te stimuleren’, voegt Chavalier toe. ‘Het heeft een veel groter effect op eiwitsynthese dan enig ander aminozuur. Het zou interessant zijn om in toekomstige studies onze observaties te verdiepen door eiwitbronnen en hun aminozuursamenstelling nader te bekijken'.

Lees ook
€1,3 miljoen voor ontwikkeling van eiwit uit gist

€1,3 miljoen voor ontwikkeling van eiwit uit gist

Het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling kent €1,3 miljoen subsidie toe aan samenwerkingsproject EGGcited, waarin drie bedrijven uit Gelderland werken aan de ontwikkeling en opschaling van niet-dierlijk eiwitpoeder uit gist.

Blog: (Bijna) diëtist

Blog: (Bijna) diëtist

Wanneer mensen horen dat ik Voeding en Diëtetiek studeer, verandert een etentje vaak spontaan in een impromptu intakegesprek. “Zijn koolhydraten nou goed of slecht?” Zo begint het meestal. Soms wijzen ze naar de pasta op hun bord: “Is dit wel gezond?”

Brein blijft langer jong bij gezond eetpatroon

Brein blijft langer jong bij gezond eetpatroon

Ben je 65 jaar en eet je gezond, dan is je cognitieve functie vergelijkbaar met een 63-jarige die minder gezond eet. Daarnaast gaat bij gezonde eters de cognitie langzamer achteruit, blijkt uit een cohortstudie van het RIVM.