Vertrouwen van klanten in merken na nep-nieuws ongewijzigd

PRAGUE, CZECH REPUBLIC - NOVEMBER 17, 2015: A close-up photo of Apple iPhone 5s start screen with apps icons.

Nep-nieuws over grote merken tast het vertrouwen van klanten in het merk niet aan. Dit blijkt uit een onderzoek van Yang Cheng van de North Carolina State University.

Volgens Cheng is er veel eerder onderzoek verricht naar de reactie van consumenten op nep-nieuws op sociale media, maar er is weinig gekeken naar hoe dit het vertrouwen in merken kan beïnvloeden.

Nep nieuwsbericht Coca-Cola

Er is onderzocht wat de impact van nep-nieuws op bedrijven kan hebben. Er werd een vals bericht uit 2016 over Coca-Cola gebruikt dat circuleerde op Facebook. Hierin stond dat flessen van zijn Dasani-merk water waren teruggeroepen vanwege de aanwezigheid van waterparasieten.

Voor deze studie kregen 468 consumenten een paar voorbeelden van het Facebook-bericht uit 2016 te zien, maar werd niet verteld dat de informatie nep was. De consumenten beantwoordden vervolgens een reeks vragen. Hierna deelden de onderzoekers ze mee dat de Facebook-berichten nepnieuws waren, waarna de deelnemers aan de studie een andere reeks enquêtevragen beantwoordden.

Reactie consumenten

Uit de resultaten blijkt dat hoe meer consumenten dachten dat ze verkeerde informatie konden detecteren en evalueren, hoe groter de kans dat ze het gevoel hadden dat de post bedoeld was om lezers te manipuleren.

Eveneens hoe minder consumenten Facebook vertrouwden, hoe groter de kans dat ze het gevoel hadden dat de post bedoeld was om lezers te manipuleren en dat ze sceptischer werden.

De onderzoeksresultaten toonden verder aan dat hoe groter de kans was dat mensen dachten dat de post manipulatief was, hoe minder waarschijnlijk ze de post nuttig of relevant voor zichzelf vonden. Het consumentenvertrouwen van de consument in het merk werd echter niet aangetast.

Kleine merken

Cheng zegt dat het voor merken belangrijk is om te communiceren met consumenten via betrouwbare kanalen. Daarnaast zou het volgens Cheng interessant zijn om te onderzoeken wat de invloed van nep-nieuws op het vertrouwen van kleinere merken is.

Lees ook
'We moeten cliënten van de Voedselbank-supermarkt stimuleren gezonde keuzes te maken'

'We moeten cliënten van de Voedselbank-supermarkt stimuleren gezonde keuzes te maken'

De passie van... Susan Vermunt. NAV-lid en Supermarktmanager bij Voedselbank Rotterdam.Hoe bent u in de voedingswereld terechtgekomen? ‘Ik hield altijd erg van koken en later is de link naar gezondheid ontstaan. Na de havo heb ik Voeding & Diëtetiek gestudeerd in Nijmegen. Mijn interesse naar de fysiologie van voeding werd steeds groter, waardoor...

Interview met Wageningse onderzoekers: Biomerker voor suikerinname tackelt nadelen zelfrapportage 

Interview met Wageningse onderzoekers: Biomerker voor suikerinname tackelt nadelen zelfrapportage 

De WHO noemt de bewijslast voor de relatie tussen ziekte, overgewicht en suikerinname ‘van matige kwaliteit’. Dat de bewijslast onvoldoende is, kan veroorzaakt worden door de onnauwkeurigheid van de meetmethoden in onderzoek naar voedingsinname. Een veelgebruikt meetinstrument, dat gevoelig is voor fouten, is zelfrapportage. Dr. Jeanne de Vries en ir....

Carnitine: iedereen heeft het, maar bijna niemand weet het. Wat is carnitine eigenlijk? Wat doet het en wat gebeurt er als het in meerdere of mindere mate aanwezig is in het lichaam? Zes studenten van de opleiding Food Commerce & Technology van Hogeschool Inholland deden, onder supervisie van een docentonderzoeker, een literatuuronderzoek.Carnitine,...