Vinkje enig goedgekeurde voedselkeuzelogo

attachment-ikb-logo_cropped-100-207-221-17-38

Vanaf vandaag (16 april) is het Vinkje het enige, door de Nederlandse overheid toegelaten, logo voor gezondere voeding. De Europese Commissie heeft het Vinkje goedgekeurd voor gebruik en de eisen voor het keurmerk zijn in de Nederlandse wet opgenomen. Het Vinkje zou consumenten helpen een meer verantwoorde keuze te maken.

Sinds een jaar biedt de Nederlandse Warenwet ruimte voor een voedselkeuzelogo. De Ik Kies Bewust stichting heeft toen het Vinkje aangeboden, als hét keurmerk, bij het ministerie van VWS. Vervolgens is het Vinkje door het ministerie aangemeld als voedingsclaim bij de Europese Commissie, die hier positief op reageerde. Vanaf nu is de tool definitief wettelijk toegelaten als voedingsclaim.

 

Steeds meer gezondere keuzes

Volgens de Ik Kies Bewust Stichting is het wetenschappelijk onderbouwd dat het Vinkje een betere kwaliteit van aanbod stimuleert en wijst naar een gezondere keuze. Vorig jaar zijn veel producten vernieuwd, mede dankzij het logo. De verwachting is dat, nu het Vinkje wettelijk is goedgekeurd, meer bedrijven zich aan zullen sluiten.

 

Vertrouwen van de consument

‘Het is een erkenning van het keurmerk en het werk dat deelnemende bedrijven verzetten om Nederland gezonder te maken. Het Vinkje is nu een officiële claim en kan zo ongetwijfeld op nog meer vertrouwen van consumenten rekenen. We roepen álle bedrijven uit de voedingsindustrie op het Vinkje te gebruiken om zo voor nog meer eenduidigheid voor de consument te zorgen’, aldus de IKB-organisatie.

 

Lees verder op Voeding Nu online:

Alle EkoPlaza’s gecertificeerd met EKO keurmerk


Meer over
Lees ook
Vertrouwen van klanten in merken na nep-nieuws ongewijzigd

Vertrouwen van klanten in merken na nep-nieuws ongewijzigd

Nep-nieuws over grote merken tast het vertrouwen van klanten in het merk niet aan. Dit blijkt uit een onderzoek van Yang Cheng van de North Carolina State University.Volgens Cheng is er veel eerder onderzoek verricht naar de reactie van consumenten op nep-nieuws op sociale media, maar er is weinig gekeken naar hoe dit het vertrouwen in merken kan beïnvloeden....

McDonald’s introduceert veggie nuggets

McDonald’s introduceert veggie nuggets

Fastfoodketen McDonald’s biedt haar kip nuggets vanaf deze week ook in een vegetarische variant aan. Met de Veggie Nuggets wil McDonalds’s inspelen op de groeiende behoefte van gasten om minder vlees te consumeren.Dat meldt McDonald’s gisteren. De fastfoodketen zegt te zien dat steeds meer gasten ervoor kiezen om een keertje geen vlees te eten. Veggie...

Beyond Meat maakt ‘burgers’ voor McDonald’s

Beyond Meat maakt ‘burgers’ voor McDonald’s

Beyond Meat kan binnenkort mogelijk nog een grote fastfoodketen aan zijn klantenbestand toevoegen: McDonald’s. De fabrikant van vleesvervangers heeft een plantaardig alternatief ontwikkeld voor de BLT burgers.Vooralsnog gaat het om een lokale proef in Canada. Bij 28 restaurants in de Canadese provincie Ontario zet McDonald’s een plantaardige burger...