‘Vlaming kiest voor pure en lokale voeding’

Glas melk

42 procent van de Vlamingen kiest voor gerechten op basis van pure producten en 52 procent van de Vlamingen geeft aan dat ze lokale productie belangrijk vinden bij de aankoop van verse voeding. Dit blijkt uit een trendrapport dat VLAM, het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing publiceerde ter gelegenheid van Wereldmelkdag.

Pure producten, producten die zo min mogelijk bewerkt zijn en zo weinig mogelijk toevoegingen bevatten, winnen in Vlaanderen snel aan populariteit. Koos in 2015 nog 36 procent voor pure voedingsproducten, in 2020 was dit 42 procent. Daarnaast gaf 43 procent aan hier in de toekomst meer voor te zullen kiezen.

 

Liever lokaal

Het onderzoek, dat zich in eerste instantie op zuivelproducten richtte, gaf verder aan dat 65 procent van de Belgen – dus niet alleen de Vlamingen – de voorkeur heeft voor Belgische zuivelproducten, waarbij er ook veel belang wordt gehecht aan lokale producten. In 2014 gaf 41 procent aan bij de aankoop belang te hechten aan de lokale productie van voedingsmiddelen, in 2020 was dit 52 procent. Met name de rechtstreekse verkoop bij de boer profiteerde hiervan. De omzet van hoevewinkels en boerenmarkten steeg in België in 2020 met 36 procent. Het is niet onwaarschijnlijk dat de corona-pandemie een positieve bijdrage aan deze trends heeft gegeven.

De consument wil ook meer transparante producten. Niet groeit de behoefte naar een clean label, met een zo kort mogelijke ingrediëntenlijst met enkel/voornamelijk natuurlijke producten; ook wil de consument meer inzicht in de levenscyclus van het product dat ze kopen, van productie tot recyclage.

VLAM is een samenwerkingsverband tussen de Vlaamse overheid en het bedrijfsleven.

Lees ook
Campagne tegen zuivelverspilling

Campagne tegen zuivelverspilling

Met de publiekscampagne 'Kijk, ruik, proef en vouw' vraagt Zuivelpak aandacht voor de houdbaarheid van zuivel, in de hoop voedselverspilling tegen te gaan.

Meer consumenten kopen biologisch

Meer consumenten kopen biologisch

Consumenten kopen vaker biologisch. Uit onderzoek van GfK blijkt dat de aankoopfrequentie van biologische voedingsmiddelen in 2020 steeg met 7 procent. Dat meldt brancheorganisatie Bionext met een persbericht.

Plastic dop op Campina Biologisch is weg

Plastic dop op Campina Biologisch is weg

De producten van Campina Biologisch zijn vanaf vandaag verkrijgbaar in een milieuvriendelijkere verpakking, zonder plastic dop. De nieuwe verpakking stoot volgens FrieslandCampina 37 procent minder CO₂ uit ten opzichte van de oude verpakking.De literverpakkingen van Campina Biologisch hebben een vernieuwde schenkopening zonder plastic draaidop. Deze...