‘Vlaming kiest voor pure en lokale voeding’

Glas melk

42 procent van de Vlamingen kiest voor gerechten op basis van pure producten en 52 procent van de Vlamingen geeft aan dat ze lokale productie belangrijk vinden bij de aankoop van verse voeding. Dit blijkt uit een trendrapport dat VLAM, het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing publiceerde ter gelegenheid van Wereldmelkdag.

Pure producten, producten die zo min mogelijk bewerkt zijn en zo weinig mogelijk toevoegingen bevatten, winnen in Vlaanderen snel aan populariteit. Koos in 2015 nog 36 procent voor pure voedingsproducten, in 2020 was dit 42 procent. Daarnaast gaf 43 procent aan hier in de toekomst meer voor te zullen kiezen.

 

Liever lokaal

Het onderzoek, dat zich in eerste instantie op zuivelproducten richtte, gaf verder aan dat 65 procent van de Belgen – dus niet alleen de Vlamingen – de voorkeur heeft voor Belgische zuivelproducten, waarbij er ook veel belang wordt gehecht aan lokale producten. In 2014 gaf 41 procent aan bij de aankoop belang te hechten aan de lokale productie van voedingsmiddelen, in 2020 was dit 52 procent. Met name de rechtstreekse verkoop bij de boer profiteerde hiervan. De omzet van hoevewinkels en boerenmarkten steeg in België in 2020 met 36 procent. Het is niet onwaarschijnlijk dat de corona-pandemie een positieve bijdrage aan deze trends heeft gegeven.

De consument wil ook meer transparante producten. Niet groeit de behoefte naar een clean label, met een zo kort mogelijke ingrediëntenlijst met enkel/voornamelijk natuurlijke producten; ook wil de consument meer inzicht in de levenscyclus van het product dat ze kopen, van productie tot recyclage.

VLAM is een samenwerkingsverband tussen de Vlaamse overheid en het bedrijfsleven.

Lees ook
Productnieuws: Nestlé brengt nieuwe zuivelvervangers op de markt

Productnieuws: Nestlé brengt nieuwe zuivelvervangers op de markt

Producent Nestlé introduceert nieuwe plantaardige zuivelvervangers op de wereldmarkt.In augustus lanceert Nestlé plantaardige koffiecreamers bij Starbucks in de Verenigde Staten. Een maand later volgt Carnation, een plantaardig alternatief voor gecondenseerde melk, in het Verenigd Koninkrijk. Ook introduceert de producent een aantal nieuwe plantaardige...

Ísey Skyr plaatst Nutri-Score op verpakkingen

Ísey Skyr plaatst Nutri-Score op verpakkingen

Ísey Skyr start in juli met het plaatsen van de Nutri-Score op verpakkingen.Ísey Skyr is een producent van IJslandse zuivelproducten. Alle producten van het bedrijf voldoen aan een A-score, wat staat voor een gezonde keuze. ‘Door transparant te zijn over gezonde voeding proberen wij de consument te stimuleren om gezond te eten en de keuze in producten...

Nieuw leven voor A2-melk? Onderzoek naar analyse, processing en gezondheidsvoordelen komt op stoom (podcast)

Nieuw leven voor A2-melk? Onderzoek naar analyse, processing en gezondheidsvoordelen komt op stoom (podcast)

A2-melk -soms ook wel ‘oermelk’ genoemd- werd in 2016 door critici afgedaan als een hype en een marketingverhaal. Vermeende gezondheidsvoordelen konden nog onvoldoende worden onderbouwd. NIZO food research denkt dat er inmiddels wél genoeg aanknopingspunten zijn voor de zuivelindustrie om een goed onderbouwde gezondheidsclaim te verkrijgen bij EFSA.Dat...