Voeding in de media - week 45

boerderijwinkel_unsplash

Deze week nieuws over vleesreclames, het effect van ‘lokaal’ op het milieu, en voeding en gezondheid bij de opgroeiende generatie.

In Haarlem werd eerder de reclame op vlees in de ban gedaan, nu volgt Nijmegen. Afgelopen woensdag werd een voorstel aangenomen om reclames voor vliegreizen, vlees en fossiele brandstoffen in de toekomst te laten verdwijnen uit het straatbeeld.

Het Limburgse bedrijf Kipster, dat eieren en vlees produceert voor Lidl, gaat naar de Verenigde Staten. Binnenkort ontvangt de vestiging in Indiana de eerste leghennen en op 11 januari 2023 is de officiële opening van de pluimveehouderij. De klimaatneutrale eieren zullen verkocht worden bij The Kroger Company onder het duurzame huismerk ‘Simple Truth’.

Tegenvallende verkopen, stijgende inkoopprijzen en sinds de zomer van vorig jaar ook een sterk verminderde trek bij de belegger: Beyond Meat heeft het aan alle kanten zwaar op de beurs. NRC schrijft over de invloed van de inflatie en een groeiend aanbod op het bedrijf.

Boerderijwinkel is soms goedkoper, vaak duurder dan de super. “Mensen komen voor lokaal, eerlijk en vers” kopt De Ondernemer. Boerderijwinkels zijn soms goedkoper dan supermarkten, zelfs als je voor biologisch gaat. Maar niet altijd. En het is ook helemaal niet de reden voor klanten om erheen te gaan. Die komen op de eerste plaats voor vers, eerlijk en lokaal. “Dat is ons verhaal.”

In De Morgen kritiek op de supermarkten die hun groenten niet meer in laten vliegen. De effecten van deze maatregel zijn in werkelijkheid namelijk heel beperkt; slechts 0.2 procent van het voedsel wordt wereldwijd met het vliegtuig vervoerd, het meeste gaat per boot. In een interview zegt Tessa Avermaete (KU Leuven): “Eigenlijk zou de hoofdboodschap moeten zijn: eet gezond. Het probleem is dat die boodschap ondergesneeuwd raakt door discussies over lokaal produceren, labels, productiemethoden, enzovoort.”

Bernadette Ossendorp is benoemd tot Chief Food Safety Officer bij de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit. Eerder was zij onder andere afdelingshoofd Kwaliteit van Zorg en Gezondheidseconomie en afdelingshoofd Voedselveiligheid bij het RIVM (ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport).

In Pointer een interview met kinderarts Saskia Bouma, die haar eigen praktijk heeft in Amsterdam. “Ik zie veel kinderen die geen groenten eten, en dat breekt ze vroeg of laat op. Peuters hebben een natuurlijke dip in hun eetpatroon. Dat ze opeens geen groenten meer willen eten. Soms besluiten ouders dan andere voeding te gaan aanbieden ter vervanging: “Eet dan nog maar een boterham anders krijg je te weinig binnen.” Als ik die peuters als puber in mijn spreekkamer krijg, zijn ze te zwaar en futloos, en zeggen ze: “Groenten heb ik nooit gegeten.”

In Borculo start leefstijlprogramma Skills4Life, dat is ontwikkeld voor het voortgezet onderwijs. Vier middelbare scholen werkten samen met de GGD aan het programma. Beweging, voeding, ontspanning en mentale conditie komen tijdens het programma aan bod.

Altijd op de hoogte blijven? 

Neem een abonnement
  
Lees ook
Duurzaamheid staat centraal op Horecava

Duurzaamheid staat centraal op Horecava

Horecava, de vakbeurs voor de horecabranche in Nederland, gaat vandaag van start in Amsterdam RAI. Eén van de belangrijkste thema’s tijdens de beurs van dit jaar is duurzaamheid. Steeds meer horecaondernemers zijn bewust bezig met groen ondernemen en het tegengaan van voedselverspilling. Onderwerpen zoals eten zonder verspilling, groene innovaties en...

Kabinet wil kindermarketing voor ongezonde voeding inperken

Kabinet wil kindermarketing voor ongezonde voeding inperken

Om de gezonde keuze makkelijker te maken, wil het kabinet reclames voor ongezonde voeding die gericht zijn op kinderen wettelijk inperken. Staatssecretaris Van Ooijen komt met een wet die kindermarketing voor ongezonde producten moet tegengaan. Voor gezond eten en drinken blijft reclame gericht op kinderen wel toegestaan.

Samenwerkingsverband neemt voortouw om voeding in zorg gezonder te maken

Samenwerkingsverband neemt voortouw om voeding in zorg gezonder te maken

“Samen eten en drinken in de gezondheidzorg gezonder en duurzamer, oftewel ToekomstProef, maken.” Deze missie heeft een aantal partijen uitgesproken tijdens een duurzaam ontbijt op 13 september jl. bij Van Gelder Groente en Fruit Experience Center. Bedoeling is dat zoveel mogelijk partijen die actief zijn in de zorgsector, zich aansluiten om de stappen...