‘Voeding voor kinderen minder gezond dan reguliere’

attachment-yoghurt-kind

Voedingsmiddelen die bedoeld zijn voor kinderen blijken minder gezond te zijn dan voedingsmiddelen voor de algemene bevolking. Dit concludeerden onderzoekers van de Universiteit van Hertfordshire in Groot-Brittannië.

Het was al bekend dat de marketing van producten voor kinderen met veel vet, suiker overheersend is en betrokken is bij de incidentie van obesitas. De huidige studie vergeleek het voedsel dat in supermarkten in Groot-Brittannië aan kinderen werd of wordt aangeboden met het aanbod voor volwassenen. Hierbij keken zij naar producten waarvan geclaimd werd dat het gezondere alternatieven zijn.

 

Vet, suiker en zout

De onderzoekers verzamelden voedingsgegevens van yoghurt, graanrepen en kant-en-klaarmaaltijden uit zeven grote Britse supermarkten. Ze categoriseerden de producten in kinderproducten en niet-kinderproducten. Daarbij letten zij op onder andere  kenmerken van promotie aard en informatie over het product op de verpakking. Vet-, suiker- en zoutgehaltes werden vergeleken per honderd gram en per aanbevolen portiegrootte.

 

Portie versus honderd gram

Per honderd gram bevat yoghurt voor kinderen significant meer suiker, vet en verzadigd vet vergeleken met de niet-kinderproducten. Voor de kindergraanrepen was enkel het verzadigd vet significant hoger dan in de reguliere repen. Per portie golden dezelfde verschillen, behalve voor suikers in yoghurt. De kant-en-klaarmaaltijden voor kinderen waren significant lager in deze voedingsstoffen per portie dan de niet-kinderproducten. Dit was niet zo wanneer de hoeveelheid uit werd gedrukt per honderd gram. Yoghurt en kant-en-klaarmaaltijden voor kinderen hadden significant lagere natriumgehaltes dan de niet-kinderproducten, zowel per portie  als per honderd gram.

 

Lees verde op Voeding Nu online:

Jonge kinderen niet ongezonder met plantaardiger eten

Burgerinitiatief tegen ongezonde kinderproducten

Meer over
Lees ook
Vertrouwen van klanten in merken na nep-nieuws ongewijzigd

Vertrouwen van klanten in merken na nep-nieuws ongewijzigd

Nep-nieuws over grote merken tast het vertrouwen van klanten in het merk niet aan. Dit blijkt uit een onderzoek van Yang Cheng van de North Carolina State University.Volgens Cheng is er veel eerder onderzoek verricht naar de reactie van consumenten op nep-nieuws op sociale media, maar er is weinig gekeken naar hoe dit het vertrouwen in merken kan beïnvloeden....

McDonald’s introduceert veggie nuggets

McDonald’s introduceert veggie nuggets

Fastfoodketen McDonald’s biedt haar kip nuggets vanaf deze week ook in een vegetarische variant aan. Met de Veggie Nuggets wil McDonalds’s inspelen op de groeiende behoefte van gasten om minder vlees te consumeren.Dat meldt McDonald’s gisteren. De fastfoodketen zegt te zien dat steeds meer gasten ervoor kiezen om een keertje geen vlees te eten. Veggie...

Beyond Meat maakt ‘burgers’ voor McDonald’s

Beyond Meat maakt ‘burgers’ voor McDonald’s

Beyond Meat kan binnenkort mogelijk nog een grote fastfoodketen aan zijn klantenbestand toevoegen: McDonald’s. De fabrikant van vleesvervangers heeft een plantaardig alternatief ontwikkeld voor de BLT burgers.Vooralsnog gaat het om een lokale proef in Canada. Bij 28 restaurants in de Canadese provincie Ontario zet McDonald’s een plantaardige burger...