Voedingscentrum: consument besteedt te weinig geld aan groente

CEN_0000 Cover_v7.indd

Volgens het Voedingscentrum is het voor iedereen mogelijk om een gezond voedingspatroon te hebben. Consumenten zouden meer aan groente en fruit uit kunnen geven door minder geld aan luxe producten als vlees en kaas te besteden.

Het Voedingscentrum vindt dat gezond eten niet een kwestie van geld is maar van de juiste keuze.

‘We zouden gezonder zijn als iedereen at volgens de Schijf van Vijf’, stelt het Voedingscentrum. Dat is mogelijk door het grote aanbod van voedingsmiddelen.

 

Budget

Momenteel wordt minder dan 20% van het voedingsbudget besteed aan groente, fruit en aardappelen. Een kwart van hetzelfde budget gaat naar vlees en vis. Het Voedingscentrum komt tot deze conclusies op basis van onderzoek van het Centraal Bureau voor de Statistiek.

 

Boek

Het CBS vergeleek cijfers over voeding en gezondheid vanaf de jaren vijftig tot en met 2011. Deze resultaten zijn gebundeld in ‘Smakelijk weten’, een boek van het CBS dat vandaag verschijnt. Ook blijkt dat in elf jaar tijd de prijs voor eenzelfde lunchpakketje met 20 cent is gestegen tot 1,27 euro in 2011 en dat de prijs voor voedingsmiddelen niet sneller stijgt dan de prijs van niet-eetbare producten. Het Voedingscentrum heeft haar medewerking verleend aan dit boek.

 

Lees ook op Voeding Nu online:

Groente en fruit uit Nederland het allerschoonst

Voedingscentrum en Alpro Foundation: 'Eet meer plantaardig'

Meer over
Lees ook
Blog: (Bijna) diëtist

Blog: (Bijna) diëtist

Wanneer mensen horen dat ik Voeding en Diëtetiek studeer, verandert een etentje vaak spontaan in een impromptu intakegesprek. “Zijn koolhydraten nou goed of slecht?” Zo begint het meestal. Soms wijzen ze naar de pasta op hun bord: “Is dit wel gezond?”

Vertrouwen van klanten in merken na nep-nieuws ongewijzigd

Vertrouwen van klanten in merken na nep-nieuws ongewijzigd

Nep-nieuws over grote merken tast het vertrouwen van klanten in het merk niet aan. Dit blijkt uit een onderzoek van Yang Cheng van de North Carolina State University.Volgens Cheng is er veel eerder onderzoek verricht naar de reactie van consumenten op nep-nieuws op sociale media, maar er is weinig gekeken naar hoe dit het vertrouwen in merken kan beïnvloeden....

McDonald’s introduceert veggie nuggets

McDonald’s introduceert veggie nuggets

Fastfoodketen McDonald’s biedt haar kip nuggets vanaf deze week ook in een vegetarische variant aan. Met de Veggie Nuggets wil McDonalds’s inspelen op de groeiende behoefte van gasten om minder vlees te consumeren.Dat meldt McDonald’s gisteren. De fastfoodketen zegt te zien dat steeds meer gasten ervoor kiezen om een keertje geen vlees te eten. Veggie...