Voedingscentrum en NISB coachen ouders bij voorbeeldgedrag

attachment-naaapje1

Vanaf 8 augustus vragen het Nederlands Instituut voor Sport en Bewegen (NISB) en het Voedingscentrum aandacht van ouders voor hun eigen voorbeeldgedrag.

Onder het motto ‘een gezonder kind begint bij een gezond voorbeeld’ worden ouders van jonge kinderen bewust gemaakt van hun eigen eet- en beweeggedrag en worden ze uitgedaagd om hun eigen gedrag te testen.

 

Het gezonde voorbeeld

Gewoonten veranderen blijkt in de praktijk niet altijd makkelijk. Met het nieuwe ‘mijn gezonde voorbeeld’ kunnen ouders de uitdaging aangaan en hun plannen uitvoeren.

Door de online test te doen, krijgen ouders persoonlijk advies over hoe goed ze het doen en welke punten ze eventueel kunnen verbeteren. Daarna is er de mogelijkheid om gratis aan te melden voor de coaching-site, waar verbeterpunten worden omgezet in concrete actiepunten.

 

Materialen voor professionals

Voor professionals in de (jeugd)gezondheidszorg, voedingsvoorlichting en kinderopvang zijn diverse materialen ontwikkeld om ouders bewust te maken van hun voorbeeldgedrag.  De ontwikkelde materialen zijn onder andere, posters om op te kunnen hangen in wachtkamers, hallen of praktijkruimtes; kleine tijdschriftjes met weetjes over voeding en beweging; voorleesboekjes die kinderen laten zien hoe leuk het is om te bewegen en gezond te eten en met behulp van een instuif-toolbox kunnen lokale partijen een bijeenkomst rond gezond eten en voldoende bewegen in hun buurt organiseren.

 

Het programma is een samenwerkingsinitiatief van NISB en het Voedingscentrum in opdracht van ZonMW. De uitingen vallen onder het koepelthema Zorg en Gezondheid van de rijksoverheid ‘Gezond opgroeien. Daar doen we het voor.’

 

Informatie voor professionals

Bekijk het demo-filmpje

Meer over
Lees ook
Blog: (Bijna) diëtist

Blog: (Bijna) diëtist

Wanneer mensen horen dat ik Voeding en Diëtetiek studeer, verandert een etentje vaak spontaan in een impromptu intakegesprek. “Zijn koolhydraten nou goed of slecht?” Zo begint het meestal. Soms wijzen ze naar de pasta op hun bord: “Is dit wel gezond?”

Vertrouwen van klanten in merken na nep-nieuws ongewijzigd

Vertrouwen van klanten in merken na nep-nieuws ongewijzigd

Nep-nieuws over grote merken tast het vertrouwen van klanten in het merk niet aan. Dit blijkt uit een onderzoek van Yang Cheng van de North Carolina State University.Volgens Cheng is er veel eerder onderzoek verricht naar de reactie van consumenten op nep-nieuws op sociale media, maar er is weinig gekeken naar hoe dit het vertrouwen in merken kan beïnvloeden....

McDonald’s introduceert veggie nuggets

McDonald’s introduceert veggie nuggets

Fastfoodketen McDonald’s biedt haar kip nuggets vanaf deze week ook in een vegetarische variant aan. Met de Veggie Nuggets wil McDonalds’s inspelen op de groeiende behoefte van gasten om minder vlees te consumeren.Dat meldt McDonald’s gisteren. De fastfoodketen zegt te zien dat steeds meer gasten ervoor kiezen om een keertje geen vlees te eten. Veggie...