Voedingsdeskundigen verdeeld over mogelijke invoering Nutri-Score

nutriscore-1

Nieuwsuur besteedde in de uitzending van zaterdag 16 juli aandacht aan de Nutri-Score. Dit Europese voedingskeuzelogo is bedoeld om in een oogopslag te laten zien wat de voedingswaarde van een product is. Later dit jaar wordt het logo mogelijk verplicht in Europa.

De Nutri-Score is al langere tijd een punt van discussie onder voedselproducenten en voedingsdeskundigen. Veelgehoorde kritiek is dat het onderscheid dat Nutri-Score maakt tussen verschillende productgroepen tot verwarring kan leiden. Een relatief gezonde diepvriespizza krijgt bijvoorbeeld A-score, terwijl vette gerookte zalm een D-score krijgt, legt Frank Lindner van foodwatch uit aan Nieuwsuur. Wel noemt hij als voordeel dat de consument binnen één schap gemakkelijker een gezondere keuze kan maken.

Definitief rapport

Het wetenschappelijke comité achter de Nutri-Score werkt aan het corrigeren van de imperfecties van het systeem. Dat comité bestaat uit onafhankelijke wetenschappers, waaronder twee Nederlanders. Of het label op Europees nivieau verplicht wordt, hangt af van een definitief rapport dat elk moment kan uitkomen. Afhankelijk van dat rapport geeft de Gezondheidsraad een officieel advies af. Bij positief advies wordt de Nutri-Score ook in Nederland ingevoerd.

Niet in lijn met Schijf van Vijf

Eerder dit jaar diende het communicatiebureau Voedingsjungle een klacht in bij Stichting Reclame Code tegen de Albert Heijn-campagne over de invoering van Nutri-Score, omdat deze claim nog niet werd goedgekeurd vanuit de overheid. Volgens Voedingsjungle kwamen de richtlijnen van Albert Heijn niet overeen met die van de Schijf van Vijf.

Bekijk hier het Nieuwsuur-item over de Nutri-Score.

Bron: NOS/Nieuwsuur

Altijd op de hoogte blijven? 

Neem een abonnement
  
Lees ook
Keep Food Simple geeft nieuwe kijk op voedselketens

Keep Food Simple geeft nieuwe kijk op voedselketens

Een bijdrage leveren aan de verbetering van ons voedselsysteem met duurzamere en gezondere producten, dat is de missie van organisatie Keep Food Simple. Tijdens Food Technology presenteerde Onno Franse, Fons Voragen en Peter Folstar de visie en aanpak van Keep Food Simple.

Albert Heijn voegt 150 nieuwe producten aan plantaardig assortiment toe

Albert Heijn voegt 150 nieuwe producten aan plantaardig assortiment toe

Albert Heijn breidt het plantaardige assortiment uit met 150 nieuwe producten. Daarmee wil de supermarktketen de standaard zetten op plantaardige voeding.

Voedingsjungle dient klacht in tegen Nutri-Score Albert Heijn

Voedingsjungle dient klacht in tegen Nutri-Score Albert Heijn

Communicatiebureau Voedingsjungle heeft een klacht ingediend bij Stichting Reclame Code tegen de Albert Heijn-campagne over de invoering van Nutri-Score. Albert Heijn wil het voedselkeuzelogo in de eerste helft van 2022 geleidelijk gaan invoeren, ondanks dat er door het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport nog geen akkoord is gegeven op...