Voedingsjungle dient klacht in tegen Nutri-Score Albert Heijn

9 februari 2022 Redactie Voeding Nu

Communicatiebureau Voedingsjungle heeft een klacht ingediend bij Stichting Reclame Code tegen de Albert Heijn-campagne over de invoering van Nutri-Score. Albert Heijn wil het voedselkeuzelogo in de eerste helft van 2022 geleidelijk gaan invoeren, ondanks dat er door het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport nog geen akkoord is gegeven op de invoering van Nutri-Score in Nederland.

De klacht van Voedingsjungle luidt in het kort: “Het groots communiceren van de invoering van een (nog) niet goedgekeurde voedingsclaim.” Voedseljungle denkt dat de manier waarop Albert Heijn het logo introduceert consumenten kan verwarren over wat gezonde voeding is. Op LinkedIn schrijft het kennisbureau: “De Albert Heijn benoemt dat producten met een Nutri-Score A de meest gezonde samenstelling hebben, en producten met een E de minst gezonde. Dit komt met enige regelmaat niet overeen met de richtlijnen van de Schijf van Vijf en daarmee geeft de Albert Heijn verwarrende voedselinformatie.”

Nutri-Score in Nederland

Momenteel is de Nutri-Score nog geen officiële richtlijn vanuit de overheid, omdat het voedselkeuzelogo niet aansluit bij de Nederlandse voedselvoorlichting: de Schijf van Vijf. Wetenschappers uit verschillende landen onderzoeken en evalueren momenteel de rekenmethode van Nutri-Score, om eventuele aanpassingen voor te stellen. Het rapport dat hieruit voortkomt moet inzicht geven of de mogelijke wijzigingen voldoende zijn voor Nederland om Nutri-Score in te voeren. Dit rapport is nog niet verschenen.  

Bron: Voedingsjungle; Voedingscentrum.

Altijd op de hoogte blijven?