‘Voetbalplaatjes bij het kopen van fruit’

attachment-fruits-and-veggies_cropped-39-441-312-6-0

Groepsleden die bij de discussiegroep van Voeding Nu op LinkedIn zijn aangesloten, hebben in de afgelopen weken gediscussieerd over manieren waarop de fruit- en groenteconsumptie in Nederland omhoog zou kunnen. Een van de suggesties: voetbalplaatjes bij fruit.

Aanleiding voor de discussie is de nieuwe Voedselconsumptiepeiling die onder andere laat zien dat een groot deel van de Nederlanders onvoldoende groente en fruit binnenkrijgen, een beeld dat al jaren hetzelfde is. Wij vroegen de leden van de Voeding Nu discussiegroep op LinkedIn hoe zij denken dat de fruit- en groenteconsumptie omhoog gebracht kan worden.


Epode

Een aantal leden vindt dat er meer buurthuisprogramma’s moeten komen over voeding. Een programma als Epode van Frankrijk in Nederland starten lijkt de leden een goed begin. Initiatieven hiertoe zijn in Nederland al genomen. Zo heeft Zwolle in 2010 het programma 'Kinderen in Beweging' gestart dat dezelfde richtlijnen als Epode volgt. Het programma duurt tot 2014 dan zal blijken of het effect heeft.

 

‘Jong geleerd is oud gedaan’

De meeste deelnemers aan de discussie vinden dat er meer voedingsvoorlichting voor de jeugd nodig is. Dit moet volgens hen door ouders, de onderwijsinstellingen, sportscholen en reclame gestimuleerd worden. Een aantal suggesties passeerde de revue: ouders zouden bijles moeten krijgen zodat zij hun kinderen het goede voorbeeld kunnen geven; scholen zouden een voedingsdeskundige in dienst moeten nemen; na de sport zouden kinderen met een stuk fruit in plaats van snoep beloond moeten worden, en reclame over ongezonde voeding voor kinderen zou verboden moeten worden.

Een idee wat de leden erg effectief leek is een actie, zoals de voetbalplaatjes van Albert Heijn, die wordt gekoppeld aan groente en fruit.

 

Supplementen

Een groepslid vindt het een goed idee om de lage fruit- en groenteconsumptie aan te vullen met voedingssupplementen. Volgens hem kunnen ze bijdragen aan het preventie van aan voeding gerelateerde klachten.

 

Gezond aanbod

Een goed aanbod van voeding en de juiste voorlichting kan de fruit- en groenteconsumptie volgens een deelnemer ook verbeteren. Zij noemt als voorbeeld Food Connect Maaltijdservice dat mensen maaltijden aanbiedt met 200 gram groenten en dagelijks een keuze uit vers fruit. Naast het gezonde aanbod en de voorlichting hoeft de klant dan alleen nog de verantwoordelijkheid te nemen om een gezonde keuze maken. Of de klant het dan neemt, is natuurlijk nog wel de vraag.  

 

LinkedIn

De discussiegroep van Voeding Nu op LinkedIn heeft nu meer dan 700 leden. Enkele onderwerpen die eerder aangesneden zijn: ‘Hoe gezond is pindakaas?; Is Stevia een goede suikervervanger?; Hoe bak je suikervrij?’ Wil je ook meedoen? Meld je dan aan op dit platform voor discussies over voeding. 

 

Word ook lid van de LinkedIn van Voeding Nu en discussieer mee met andere voedingsprofessionals.


Lees ook op voedingnu.nl:

Voeding nu website bezoekers vóór vettax

Eerste reacties op voedselconsumptiepeiling

Meer over
Lees ook
Blog: (Bijna) diëtist

Blog: (Bijna) diëtist

Wanneer mensen horen dat ik Voeding en Diëtetiek studeer, verandert een etentje vaak spontaan in een impromptu intakegesprek. “Zijn koolhydraten nou goed of slecht?” Zo begint het meestal. Soms wijzen ze naar de pasta op hun bord: “Is dit wel gezond?”

Vertrouwen van klanten in merken na nep-nieuws ongewijzigd

Vertrouwen van klanten in merken na nep-nieuws ongewijzigd

Nep-nieuws over grote merken tast het vertrouwen van klanten in het merk niet aan. Dit blijkt uit een onderzoek van Yang Cheng van de North Carolina State University.Volgens Cheng is er veel eerder onderzoek verricht naar de reactie van consumenten op nep-nieuws op sociale media, maar er is weinig gekeken naar hoe dit het vertrouwen in merken kan beïnvloeden....

McDonald’s introduceert veggie nuggets

McDonald’s introduceert veggie nuggets

Fastfoodketen McDonald’s biedt haar kip nuggets vanaf deze week ook in een vegetarische variant aan. Met de Veggie Nuggets wil McDonalds’s inspelen op de groeiende behoefte van gasten om minder vlees te consumeren.Dat meldt McDonald’s gisteren. De fastfoodketen zegt te zien dat steeds meer gasten ervoor kiezen om een keertje geen vlees te eten. Veggie...