Volkorenbrood steeds populairder bij Nederlandse consument

Volkorenbrood_Foto Nederlands Bakkerij Centrum

Foto: Nederlands Bakkerij Centrum (NBC)

Volkorenbrood blijft populair in Nederland. Voor het zesde jaar op rij groeit het aantal Nederlanders dat voor deze broodsoort kiest. Van 38 procent in 2016 tot 47 procent in 2021. Dat meldt Nederlands Bakkerij Centrum (NBC) op basis van recent onderzoek van Gfk.

Ook kinderen eten meer volkorenbrood. Van 2016 tot 2021 steeg hun aandeel van periode van 37 procent naar 53 procent. Hiermee verstevigt volkorenbrood de positie als meest gegeten broodsoort. Op de tweede plaats staat met 33 procent meergranenbrood.

Volkoren

Linda van Zonsbeek, voedingskundige bij NBC vindt de cijfers niet verrassend. “Volkoren is de broodsoort met de beste papieren als het gaat om voedingswaarde en gezondheid. En consumenten lijken dit steeds vaker ook te weten. Zo geeft 74 procent van de Nederlanders aan bekend te zijn met het feit dat volkorenbrood voedzamer is dan bruin (tarwe)brood. Tegelijkertijd is er is nog steeds een groep consumenten die denkt dat ‘hoe donkerder het brood, hoe gezonder’ (31 procent), terwijl dat ezelsbruggetje niet opgaat. Niet de kleur van het brood is bepalend voor de voedingswaarde, de ingrediënten zijn dat wel. Gelukkig is de keuze voor volkorenbrood makkelijk te maken: heet een brood ‘volkoren’, dan zit er voor 100 procent volkorenmeel in en daarmee al het goede van de graankorrel. Vandaar: Wat je ook doet, volkoren is altijd goed”.

Gezond

“Als eerste het feit dat volkorenbrood gemaakt is van de hele graankorrel en daarmee alle vezels, vitamines, mineralen en zogenaamde bioactieve stoffen levert uit die graankorrel”, aldus Van Zonsbeek. Bovendien hangt het eten van voldoende volkorenproducten samen met een lagere kans op bepaalde hartziekten, diabetes type 2 en darmkanker. Volkorenbrood verdient dus een prominente plek op ons bord.”

Meer over
Lees ook
Kick-off EU-campagne ‘Brood, goed verhaal.’

Kick-off EU-campagne ‘Brood, goed verhaal.’

Op 1 september vond de officiële start plaats van de campagne ‘Brood, goed verhaal. Met graan uit Europa.’ De samenwerking tussen NBC (NL) en Brood en Gezondheid (BE) wordt hiermee met twee jaar verlengd. Na een soft launch op sociale media verscheen het eerste reclamespotje twee weken geleden op televisie.

Brood barst van de eiwitten

Brood barst van de eiwitten

Er is steeds meer aandacht voor eiwitten. Zeker bij mensen die graag sporten en goed voor hun lichaam zorgen. Dat die eiwitten te vinden zijn in vlees, vis, eieren en zuivel is voor bijna niemand een verrassing. Maar wat de meesten niet weten, is dat brood dé stille kracht is als het gaat om eiwitten.

Nieuwe Warenwetbesluit Meel en Brood 1 juli van kracht

Nieuwe Warenwetbesluit Meel en Brood 1 juli van kracht

Het nieuwe Warenwetbesluit Meel en Brood gaat vanaf vrijdag 1 juli van kracht. Daarmee kan de consument voortaan aan de naam van het brood direct zien om welk soort brood het gaat: wit, bruin of volkoren.