Volkorenbrood steeds populairder bij Nederlandse consument

Volkorenbrood_Foto Nederlands Bakkerij Centrum

Foto: Nederlands Bakkerij Centrum (NBC)

Volkorenbrood blijft populair in Nederland. Voor het zesde jaar op rij groeit het aantal Nederlanders dat voor deze broodsoort kiest. Van 38 procent in 2016 tot 47 procent in 2021. Dat meldt Nederlands Bakkerij Centrum (NBC) op basis van recent onderzoek van Gfk.

Ook kinderen eten meer volkorenbrood. Van 2016 tot 2021 steeg hun aandeel van periode van 37 procent naar 53 procent. Hiermee verstevigt volkorenbrood de positie als meest gegeten broodsoort. Op de tweede plaats staat met 33 procent meergranenbrood.

Volkoren

Linda van Zonsbeek, voedingskundige bij NBC vindt de cijfers niet verrassend. “Volkoren is de broodsoort met de beste papieren als het gaat om voedingswaarde en gezondheid. En consumenten lijken dit steeds vaker ook te weten. Zo geeft 74 procent van de Nederlanders aan bekend te zijn met het feit dat volkorenbrood voedzamer is dan bruin (tarwe)brood. Tegelijkertijd is er is nog steeds een groep consumenten die denkt dat ‘hoe donkerder het brood, hoe gezonder’ (31 procent), terwijl dat ezelsbruggetje niet opgaat. Niet de kleur van het brood is bepalend voor de voedingswaarde, de ingrediënten zijn dat wel. Gelukkig is de keuze voor volkorenbrood makkelijk te maken: heet een brood ‘volkoren’, dan zit er voor 100 procent volkorenmeel in en daarmee al het goede van de graankorrel. Vandaar: Wat je ook doet, volkoren is altijd goed”.

Gezond

“Als eerste het feit dat volkorenbrood gemaakt is van de hele graankorrel en daarmee alle vezels, vitamines, mineralen en zogenaamde bioactieve stoffen levert uit die graankorrel”, aldus Van Zonsbeek. Bovendien hangt het eten van voldoende volkorenproducten samen met een lagere kans op bepaalde hartziekten, diabetes type 2 en darmkanker. Volkorenbrood verdient dus een prominente plek op ons bord.”

Meer over
Lees ook
Minder verspilling dankzij liefhebbers van kapjes of kontjes

Minder verspilling dankzij liefhebbers van kapjes of kontjes

Consumenten die de kapjes en kontjes van het brood eten gooien tot drie keer minder brood weg. Dat blijkt uit onderzoek van het Voedingscentrum naar broodverspilling. Volgens het Voedingscentrum gooien deze consumenten ook minder ander voedsel weg. Het zijn vooral ouderen die de kapjes en kontjes eten. “We zien in het onderzoek dat de meeste...

Bisschopsmolen start campagne voor slow food

Bisschopsmolen start campagne voor slow food

Kies voor slow food. Dat is de oproep van Frank van Eerd van de Bisschopsmolen in Maastricht. Mensen moeten kiezen voor voeding die is geteeld en bereid volgens de wetten én het tempo van de natuur. Daarom loopt de komende weken een campagne over de meerwaarde van Slow Food.

Brood zit weer in de lift, corona zorgt voor gunstige positie bakkers.

Brood zit weer in de lift, corona zorgt voor gunstige positie bakkers.

Misschien wordt de Nederlandse bakker wel de graanbarista van de toekomst? Die uitspraak doet marketingstrateeg Frank Janssen van het Nederlands Bakkerij Centrum (NBC) op basis van de jongste consumptiecijfers over brood. Eén ding maken die cijfers alvast duidelijk: goed brood en granen winnen aan populariteit.De jongste consumptiecijfers waarover het...