Volkorengranen beschermen tegen hart- en vaatziekten

attachment-wheat-1431692-m

Onderzoek naar de relatie tussen volkorengranen en het risico op hart- en vaatziekten laat een associatie zien van een lager risico om te sterven aan hart- en vaatziekten bij een hogere consumptie van volkorengranen.

Naast hart- en vaatziektes keken de onderzoekers naar het risico op voortijdig sterven en het risico op het krijgen van kanker. Bij het voortijdig sterven vonden de onderzoekers eenzelfde associatie als bij de hart- en vaatziekten. Bij kanker is er geen verband gevonden.

 

Onderzoek

Het prospectieve observationele onderzoek is uitgevoerd door The Harvard School of Public Health bij 74 duizend vrouwen en bijna 44 duizend mannen. De participanten hadden allen bij aanvang van het onderzoek geen cardiovasculaire ziektes of kanker. Wat ze aten is elke 2 tot 4 jaar nagevraagd over een periode van ongeveer dertig jaar (jaren tachtig tot 2010).

 

Zemelen

De onderzoekers vermoeden dat consumptie van de zemelen van de volkorengranen het belangrijkste deel van de graankorrel is in verband met de verlaagde risico’s.

 

Basic-bijeenkomst

Op 14 april houdt Voeding Nu een Basics-bijeenkomst over granen in het Nederlands Bakkerij Centrum: Granen, daar zit wat in! Het programma wordt binnenkort onder het menu bijeenkomsten op deze website geplaatst.

 

Lees verder op Voeding Nu online

Volkoren graanproducten wél goed voor de gezondheid

'Inname veel vezels verlengt levensverwachting na hartaanval'

Lees ook
Wat moet je eten voor gezond hart?

Wat moet je eten voor gezond hart?

Het is zo langzamerhand wel duidelijk wat gezonde voeding moet zijn. Niettemin kan het geen kwaad de kennis af en toe aangescherpt te krijgen. Uit een omvangrijke analyse van meta-analyses door onderzoekers uit Napels komt de bevestiging van wat we al wisten, plus een paar aardige nieuwe aanbevelingen om het hart gezond te houden. Geen vleeswaren en...

Gezondheidsclaim maakt haver steeds populairder

Gezondheidsclaim maakt haver steeds populairder

In steeds meer producten wordt haver verwerkt omdat het zo gezond is. In supermarkten en natuurvoedingswinkels is haver in steeds meer varianten te verkrijgen. Als havermout of havervlokken, maar ook als essentieel bestanddeel van muesli, haverdrank, haverrepen, haverkoeken en haverbrood.

Blog: (Bijna) diëtist

Blog: (Bijna) diëtist

Wanneer mensen horen dat ik Voeding en Diëtetiek studeer, verandert een etentje vaak spontaan in een impromptu intakegesprek. “Zijn koolhydraten nou goed of slecht?” Zo begint het meestal. Soms wijzen ze naar de pasta op hun bord: “Is dit wel gezond?”