‘Voorlichting op scholen weinig effect op gezonder koopgedrag’

attachment-97796967-f21a4b7efe-o

Voorlichting over gezonde voeding op Nederlandse scholen en wijzigingen in het voedselaanbod in snoepautomaten hebben slechts een beperkt effect op het aankoopgedrag van leerlingen.

Deze link leggen onderzoekers van TNO na een onderzoek op Nederlandse scholen, dat zes maanden duurde en recent is gepubliceerd in Public Health Nutrition. De (snoep)automaten op school werden aangevuld met voedsel met minder calorieën, levensmiddelen werden duidelijker gelabeld en de prijzen werden verlaagd.  

 

Experimentele- en controlegroep

Twaalf scholen (303 leerlingen) namen deel aan de experimentele groep (voorlichting en automaatwijzingen) en veertien scholen (311 leerlingen) zaten in de controlegroep (geen veranderingen). De gemiddelde leeftijd was 13,6 jaar, 71,5 procent was van Nederlandse afkomst en de gemiddelde BMI was 18,9. De leerlingen vulden voor en na het experiment vragenlijsten in over hun aankopen op school en hun kennis en opvatting over caloriearme producten.

 

Kennis en gedrag

Na een periode van zes maanden had de experimentele groep significant meer kennis van gezonde voeding dan de controlegroep. In de experimentele groep (43%) namen minder leerlingen frisdrank mee dan in de controlegroep (56%). Er is geen significant verschil gevonden voor de attitude, sociale norm en de intentie om caloriearme producten te consumeren. 

 

Lees verder op Voeding Nu online:

Jong GR: ‘Overheid moet informatievoorziening aan jonge ouders stimuleren’

 

Lees ook
Blog: (Bijna) diëtist

Blog: (Bijna) diëtist

Wanneer mensen horen dat ik Voeding en Diëtetiek studeer, verandert een etentje vaak spontaan in een impromptu intakegesprek. “Zijn koolhydraten nou goed of slecht?” Zo begint het meestal. Soms wijzen ze naar de pasta op hun bord: “Is dit wel gezond?”

Hoe bereik je jongeren als het over groente gaat?

Hoe bereik je jongeren als het over groente gaat?

In het zesde nummer van Voeding Nu vorig jaar werd beschreven hoe groenterijke snacks door jongeren gewaardeerd werden na introductie in schoolkantines (1). Een belangrijke vraag die hierbij naar boven kwam is: hoe communiceer je met jongeren over groente en groenterijke producten? Ook dit is onderzocht binnen het project Groente als Ingrediënt van...

Overgewicht stijgt het hardst bij tieners tussen de 16 en 20 jaar

Overgewicht stijgt het hardst bij tieners tussen de 16 en 20 jaar

Het percentage van de Nederlandse bevolking met overgewicht blijkt het hardst te stijgen in de leeftijdsgroep van 16 tot 20 jaar. Sinds begin jaren tachtig is het percentage met overgewicht binnen deze leeftijdsgroep met maar liefst 154 procent toegenomen.Dat komt naar voren uit een analyse van CBS-gegevens van de periode 1981-2019 door het bedrijf...