‘Voorlichting op scholen weinig effect op gezonder koopgedrag’

attachment-97796967-f21a4b7efe-o

Voorlichting over gezonde voeding op Nederlandse scholen en wijzigingen in het voedselaanbod in snoepautomaten hebben slechts een beperkt effect op het aankoopgedrag van leerlingen.

Deze link leggen onderzoekers van TNO na een onderzoek op Nederlandse scholen, dat zes maanden duurde en recent is gepubliceerd in Public Health Nutrition. De (snoep)automaten op school werden aangevuld met voedsel met minder calorieën, levensmiddelen werden duidelijker gelabeld en de prijzen werden verlaagd.  

 

Experimentele- en controlegroep

Twaalf scholen (303 leerlingen) namen deel aan de experimentele groep (voorlichting en automaatwijzingen) en veertien scholen (311 leerlingen) zaten in de controlegroep (geen veranderingen). De gemiddelde leeftijd was 13,6 jaar, 71,5 procent was van Nederlandse afkomst en de gemiddelde BMI was 18,9. De leerlingen vulden voor en na het experiment vragenlijsten in over hun aankopen op school en hun kennis en opvatting over caloriearme producten.

 

Kennis en gedrag

Na een periode van zes maanden had de experimentele groep significant meer kennis van gezonde voeding dan de controlegroep. In de experimentele groep (43%) namen minder leerlingen frisdrank mee dan in de controlegroep (56%). Er is geen significant verschil gevonden voor de attitude, sociale norm en de intentie om caloriearme producten te consumeren. 

 

Lees verder op Voeding Nu online:

Jong GR: ‘Overheid moet informatievoorziening aan jonge ouders stimuleren’

 

Lees ook
Alcoholgebruik jongeren moet verder naar beneden

Alcoholgebruik jongeren moet verder naar beneden

Jongeren drinken minder alcohol en beginnen er later mee. Dat is goed nieuws, maar uit onderzoek van Pointer blijkt dat er moet nog meer gebeuren. “Er gaan nog steeds zes kinderen per jaar dood aan alcoholintoxicatie.”

Gans als borrelhapje

Gans als borrelhapje

In ons land hebben we een overschot aan wilde ganzen. Kun je daar iets mee? Een aantal studenten bedacht een toepassing, in de vorm van borrelhapjes. Willemijn ten Hoor (22) besloot het concept verder uit te breiden en staat nu aan het roer van Saucijs UNIQ.

Pointer ziet grote toename in fastfoodaanbod rond middelbare scholen

Pointer ziet grote toename in fastfoodaanbod rond middelbare scholen

Tieners kunnen tijdens schoolpauzes bij steeds meer fastfoodtenten en supermarkten terecht, blijkt uit data-onderzoek van journalistiek onderzoeksplatform Pointer (KRO-NRCV). In 10 jaar tijd nam het fastfoodaanbod binnen 5 minuten lopen van middelbare scholen met 40 procent toe. Bij achterstandsscholen was de toename het grootst.