Vrachtwagenchauffeurs gezonder door overtuigend verhaal

attachment-vrachtwagen

Veel vrachtwagenchauffeurs leven ongezond: ze bewegen te weinig en zijn vaak te zwaar. Wetenschappers van de Radboud Universiteit gaan onderzoeken of overtuigende verhalen hen kunnen aanzetten tot gezonder gedrag.

Dat weinig bewegen en veel vet eten niet verstandig is, weten vrachtwagenchauffeurs zelf wel. Dus hen alleen informeren over wat gezond en ongezond is, daar gaan ze zich niet anders van gedragen. Overtuigen, daar komt het op aan, en uit onderzoek naar wat werkt in de communicatie, blijkt dat persoonlijke verhalen het meest overtuigend zijn.

 

Overtuigend effect

‘Gedrag vindt altijd in een situatie plaats. En verhalen gaan over situaties. Ze maken voorstelbaar wat je kunt doen en dat doet een goed verhaal beter dan een lijstje met zeven feiten over een gezonde leefstijl dat ooit kan’, verklaart Hans Hoeken, hoogleraar Persuasieve communicatie aan de Radboud Universiteit. ‘Bovendien blijven die zeven feiten als verhaal gebracht beter hangen dan een lijstje; informatie is in die vorm gemakkelijker te verwerken.’

Mede-onderzoeker José Sanders, gespecialiseerd in bedrijfscommunicatie, vult hem aan: ‘In eerder onderzoek hebben we laten zien hoe sterk het overtuigende effect van een ik-verhaal kan zijn. Dat gaan we hier verder toepassen.'

 

‘Gedrag vindt altijd in een situatie plaats. En verhalen gaan over situaties. Ze maken voorstelbaar wat je kunt doen en dat doet een goed verhaal beter dan een lijstje met zeven feiten over een gezonde leefstijl dat ooit kan’, verklaart Hans Hoeken, hoogleraar Persuasieve communicatie aan de Radboud Universiteit. ‘Bovendien blijven die zeven feiten als verhaal gebracht beter hangen dan een lijstje; informatie is in die vorm gemakkelijker te verwerken.’ Mede-onderzoeker José Sanders, gespecialiseerd in bedrijfscommunicatie, vult hem aan: ‘In eerder onderzoek hebben we laten zien hoe sterk het overtuigende effect van een ik-verhaal kan zijn. Dat gaan we hier verder toepassen.'

 

Herkenbaar

Een verhaal is goed en overtuigend als het herkenbaar is voor de doelgroep en liefst authentiek is. Bijvoorbeeld een verhaal dat niet verzonnen is door een communicatieadviseur, maar opgetekend uit de mond van een vrachtwagenchauffeur die erin geslaagd is om gezonder te gaan leven. Het project van de Nijmeegse onderzoekers Bedrijfscommunicatie, waar de Nederlandse organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) 250.000 euro subsidie aan toekent, begint dan ook met interviews met vrachtwagenchauffeurs die gezonder en minder gezond leven. Zij zullen de verhalen leveren die hun collega's moeten overtuigen.

 

Mogelijke interessante uitkomsten

Het project wordt uitgevoerd in samenwerking met arbodienst 365, zorgverzekeraars en transportverzekeraars. De uitkomsten van het onderzoek kunnen mogelijk ook voor andere doelgroepen interessant zijn.

 

Het project wordt uitgevoerd in samenwerking met arbodienst 365, zorgverzekeraars en transportverzekeraars. De uitkomsten van het onderzoek kunnen mogelijk ook voor andere doelgroepen interessant zijn.

 

Lees ook op voedingnu.nl:

Gezonder leven na het zien van BODY WORLD

Meer over
Lees ook
Vertrouwen van klanten in merken na nep-nieuws ongewijzigd

Vertrouwen van klanten in merken na nep-nieuws ongewijzigd

Nep-nieuws over grote merken tast het vertrouwen van klanten in het merk niet aan. Dit blijkt uit een onderzoek van Yang Cheng van de North Carolina State University.Volgens Cheng is er veel eerder onderzoek verricht naar de reactie van consumenten op nep-nieuws op sociale media, maar er is weinig gekeken naar hoe dit het vertrouwen in merken kan beïnvloeden....

McDonald’s introduceert veggie nuggets

McDonald’s introduceert veggie nuggets

Fastfoodketen McDonald’s biedt haar kip nuggets vanaf deze week ook in een vegetarische variant aan. Met de Veggie Nuggets wil McDonalds’s inspelen op de groeiende behoefte van gasten om minder vlees te consumeren.Dat meldt McDonald’s gisteren. De fastfoodketen zegt te zien dat steeds meer gasten ervoor kiezen om een keertje geen vlees te eten. Veggie...

Beyond Meat maakt ‘burgers’ voor McDonald’s

Beyond Meat maakt ‘burgers’ voor McDonald’s

Beyond Meat kan binnenkort mogelijk nog een grote fastfoodketen aan zijn klantenbestand toevoegen: McDonald’s. De fabrikant van vleesvervangers heeft een plantaardig alternatief ontwikkeld voor de BLT burgers.Vooralsnog gaat het om een lokale proef in Canada. Bij 28 restaurants in de Canadese provincie Ontario zet McDonald’s een plantaardige burger...