Wageningse glutenvrije kroket wint voorronde Ecotrophelia

attachment-KROKi-Team

Een studententeam van Wageningen Universiteit heeft de voorronde van de Ecotrophelia gewonnen en mag Nederland vertegenwoordigen tijdens de internationale competitie op de SIAL in Parijs. Het team won met een zelfontwikkelde kroket op basis van groente en spirulina.

De Ecotrophelia is een jaarlijkse Europese competitie tussen studententeams van hogescholen en

universiteiten. Opdracht is om een nieuw, duurzaam voedingsproduct te ontwikkelen. Vorig jaar

wist het Nederlandse team de tweede plaats te bemachtigen met een chocoladedrankje op basis

van quinoa. Twee jaar geleden sleepte het Nederlandse team de Europese hoofdprijs in de wacht

met Chef Lupin, een vleesvervanger van gefermenteerde lupine.

 

KROKi

Het winnende team presenteerde KROKi, een kroket op basis van groente en spirulina. Team

captain Pierluigi Santoro: “KROKi is geschikt voor flexitariërs, vegetariërs en veganisten. De

kroket is glutenvrij en is ook geschikt voor consumenten met een lactose-intolerantie. Spirulina,

een cyanobacterie, bevat eiwitten, vitamines en mineralen en kan soja of vlees

vervangen. Daarnaast kan spirulina gemakkelijk en lokaal worden verbouwd. Dit maakt het

product extra duurzaam. Maar belangrijker nog: KROKi is met z’n krokante laagje en delicate

smaak, ook gewoon erg lekker.”

 

Veel creativiteit

Kees de Gooijer was namens de Topsector Agri & Food juryvoorzitter. Hij was tevreden met het

niveau van de inzendingen: "Vorig jaar lag het niveau al hoog, maar dat werd dit jaar overtroffen.

Alle teams kwamen met een goed uitgewerkt concept dat in een aantal gevallen vrijwel marktrijp

was. De Nederlandse opleidingen hebben veel talent rondlopen."

Meer over
Lees ook
Blog: (Bijna) diëtist

Blog: (Bijna) diëtist

Wanneer mensen horen dat ik Voeding en Diëtetiek studeer, verandert een etentje vaak spontaan in een impromptu intakegesprek. “Zijn koolhydraten nou goed of slecht?” Zo begint het meestal. Soms wijzen ze naar de pasta op hun bord: “Is dit wel gezond?”

Vertrouwen van klanten in merken na nep-nieuws ongewijzigd

Vertrouwen van klanten in merken na nep-nieuws ongewijzigd

Nep-nieuws over grote merken tast het vertrouwen van klanten in het merk niet aan. Dit blijkt uit een onderzoek van Yang Cheng van de North Carolina State University.Volgens Cheng is er veel eerder onderzoek verricht naar de reactie van consumenten op nep-nieuws op sociale media, maar er is weinig gekeken naar hoe dit het vertrouwen in merken kan beïnvloeden....

McDonald’s introduceert veggie nuggets

McDonald’s introduceert veggie nuggets

Fastfoodketen McDonald’s biedt haar kip nuggets vanaf deze week ook in een vegetarische variant aan. Met de Veggie Nuggets wil McDonalds’s inspelen op de groeiende behoefte van gasten om minder vlees te consumeren.Dat meldt McDonald’s gisteren. De fastfoodketen zegt te zien dat steeds meer gasten ervoor kiezen om een keertje geen vlees te eten. Veggie...