Wakker Dier opent Liegebeestverkiezing 2019

WD_Liegebeest_2019_home_3360x1440_packshots_V02-1680x500

Wakker Dier nomineert vandaag vijf kandidaten voor de Liegebeestverkiezing 2019. De dierenwelzijnsorganisatie nomineert McDonalds, Milka, Bord Bia, Jumbo en Albert Heijn.

Wakker Dier organiseert de Liegebeestverkiezing om misleiding en leugenachtige claims over dierenwelzijn tegen te gaan. Anne Hilhorst van Wakker Dier zegt het volgende over de verkiezingen: “Bedrijven verbloemen dierenleed met mooie praatjes in plaats van echte stappen te zetten voor dierenwelzijn.” Daardoor krijgen diervriendelijke producten volgens Wakker Dier geen eerlijke kans.

De genomineerden voor Liegebeest 2019 zijn:

Plofkip McDonald’s

Volgens Wakker Dier doet McDonald’s alsof zij 100% verrijkt kippenvlees gebruikt en volledig gestopt is met het gebruik van plofkip. Die verrijking voor de kippen bestaat onder andere uit strobalen en daglicht. Echter vertelt McDonald’s daar volgens de dierenwelzijnsorganisatie niet bij dat dit gewoon een snelgroeiende plofkip is.

Tedere melkchocola Milka

Milka zegt dat zij haar melkchocolade maakt van ‘teder geproduceerde melk’. De kalfjes worden echter al direct na de geboorte bij de moeder weggehaald en in eenzame huisvesting geplaatst. Een melkkoe moet volgens Wakker Dier elk jaar een kalf geven.

Stressvrij Iers rundvlees van Bord Bia

Bord Bia is een Iers overheidsorgaan dat het commerciële succes van Iers voedsel in het buitenland stimuleert. Zij bewaken het diervriendelijke imago van Iers rundvlees. Bord Bia zegt dat de kalfjes een ‘heerlijk, stressvrij leven’ hebben. Maar volgens Wakker Dier staat het bedrijf toe dat kalfjes onverdoofd worden onthoornd en gecastreerd.

Moederloze lammetjes Jumbo

Jumbo zegt dat de geiten die de melk leveren voor de geitenkaas van de supermarktketen met veel liefde en aandacht worden verzorgd. Wakker Dier geeft echter aan dat de lammetjes direct na hun geboorte worden weggehaald bij hun moeder en naar de mesterij gaan. Daar leven zij onder slechte omstandigheden waardoor 30% vroegtijdig sterft. Na zes weken worden de al lammetjes geslacht volgens de dierenwelzijnsorganisatie.

AH kippen

Albert Heijn beweert op haar verpakkingen dat haar kippen meer ruimte krijgen. Maar de supermarktketen geeft haar kippen volgens Wakker Dier juist het minste ruimte. Zij houden zestien kippen op een vierkante meter zonder daglicht, aldus de dierenwelzijnsorganisatie.

Eerdere winnaars

De Rabobank won vorig jaar Liegebeest 2018 vanwege een reclame waarin zij doet alsof ze de voedingssector gaat verduurzamen. Maar in werkelijkheid investeerde de Rabobank miljarden euro’s in megastallen. In 2017 won Albert Heijn omdat zij suggereerde dat de varkens voor de serranoham buiten in de wei lopen.

Er kan van 26 augustus tot 15 september gestemd worden via deze link.

Lees ook
Column: Zuster Immaculata

Column: Zuster Immaculata

'Als je meedoet aan een klimaatmars kun je het niet maken om ’s avonds biefstuk te eten', zeg ik tijdens een kampvuurborrel in het bos tegen mijn vrienden. Er ontstaat een flinke discussie. Ik háát mensen die vooral actievoeren om een klimaatselfie op Insta te kunnen posten. Zij zijn juist blij met de aandacht, omdat een klimaatmars er vooral op is...

Innovatie plantaardige eiwitten: smaak, textuur en prijs zijn bepalend

Innovatie plantaardige eiwitten: smaak, textuur en prijs zijn bepalend

De transitie van dierlijke naar plantaardige eiwitten is een van de belangrijkste items binnen de food innovatie. Met een groeiende wereldbevolking en de klimaatverandering is ons huidige dieet weinig toekomstbestendig. We moeten minder dierlijk eiwit consumeren. De uitdaging is om consumenten zover te krijgen dat ze kiezen voor een plantaardig alternatief.

Volop voedingsinititatieven in Duurzame Jonge 100

Volop voedingsinititatieven in Duurzame Jonge 100

De Duurzame Jonge 100 (DJ100) van 2021 is bekend gemaakt. Deze lijst zet 100 jonge ondernemers, young professionals en studenten in het zonnetje. De voedingsgerelateerde initiatieven zijn goed gerepresenteerd.