Weinig stimulans omgeving bij aanschaf duurzame producten

attachment-Fairtrade-supermarket-Trolley

Maar weinig mensen ervaren sociale druk vanuit hun omgeving om duurzaam voedsel aan te schaffen. Dit blijkt uit de eerste Voedselbalans die op 10 mei werd gepresenteerd aan staatssecretaris Bleker van EL&I.

De Voedselbalans brengt in beeld welke keuzes consumenten en bedrijven maken. Zo kan er gekeken worden wat er voor nodig is om een voedselsysteem te ontwikkelen waarbij rekening wordt gehouden met milieu, mens en dier.

 

Lange weg te gaan

Duurzaamheid staat bij CEO’s hoog op de agenda en bedrijven zien voor zichzelf een belangrijke rol weggelegd. Toch duurt het in het huidige tempo zeventien jaar voordat het totale assortiment aan voedsel in Nederland is verduurzaamd.

 

Ja zeggen; nee doen
Consumenten zeggen waarde te hechten aan duurzaam voedsel. Echter kopen de consumenten uit gewoonte en laten de duurzame producten vaak staan. Momenteel ligt het totale marktaandeel van duurzaam voedsel op 2,5%.

 

Gewoontegedrag kan worden beïnvloed door het veranderen van de fysieke omgeving. Het helpt bijvoorbeeld om duurzame en gezonde producten aantrekkelijk te verpakken, smakelijke producten te ontwikkelen en deze goed zichtbaar in het schap te plaatsen.

De sociale omgeving is ook weinig stimulerend. Weinig mensen ervaren sociale druk vanuit hun omgeving om duurzaam voedsel aan te schaffen.

 

Vervolg

Een consortium onder leiding van Wageningen UR heeft in opdracht van het ministerie van EL&I de Voedselbalans opgesteld. Dit is gedaan op grond van bijna vierduizend enquêtes die zijn afgenomen bij consumenten en medewerkers en afgenomen interviews. Dit jaar komt de Voedselbalans voor het eerst uit, daarna verschijnt er regelmatig een vervolg.

Meer over
Lees ook
Blog: (Bijna) diëtist

Blog: (Bijna) diëtist

Wanneer mensen horen dat ik Voeding en Diëtetiek studeer, verandert een etentje vaak spontaan in een impromptu intakegesprek. “Zijn koolhydraten nou goed of slecht?” Zo begint het meestal. Soms wijzen ze naar de pasta op hun bord: “Is dit wel gezond?”

Vertrouwen van klanten in merken na nep-nieuws ongewijzigd

Vertrouwen van klanten in merken na nep-nieuws ongewijzigd

Nep-nieuws over grote merken tast het vertrouwen van klanten in het merk niet aan. Dit blijkt uit een onderzoek van Yang Cheng van de North Carolina State University.Volgens Cheng is er veel eerder onderzoek verricht naar de reactie van consumenten op nep-nieuws op sociale media, maar er is weinig gekeken naar hoe dit het vertrouwen in merken kan beïnvloeden....

McDonald’s introduceert veggie nuggets

McDonald’s introduceert veggie nuggets

Fastfoodketen McDonald’s biedt haar kip nuggets vanaf deze week ook in een vegetarische variant aan. Met de Veggie Nuggets wil McDonalds’s inspelen op de groeiende behoefte van gasten om minder vlees te consumeren.Dat meldt McDonald’s gisteren. De fastfoodketen zegt te zien dat steeds meer gasten ervoor kiezen om een keertje geen vlees te eten. Veggie...