Witte asperges en aardbeien ‘meest gemiste seizoensproducten’

attachment-aardbeien-en-asperges

Nederlanders hebben met name bij fruit moeite om aan te geven welke producten op dit moment verkrijgbaar en uit Nederland afkomstig zijn. Dat geldt niet voor de witte asperge en de aardbei. Deze producten worden buiten het seizoen het meest gemist.

Het één en ander blijkt uit het Groente en Fruit-onderzoek dat is uitgevoerd door TNS NIPO in opdracht van Albert Heijn, waaraan 497 mensen deelnamen. Nederlanders vinden het belangrijk dat seizoensproducten vers en lekker zijn, maar vinden een aanbieding belangrijker dan wat er in het seizoen is. 

 

Versheid en smaak

Iets meer dan 10% van de ondervraagden weet dat bramen en frambozen op dit moment van het seizoen zijn. De belangrijkste associaties die de ondervraagden hebben bij groente en fruit van het seizoen zijn de versheid (58%) en de smaak die in het seizoen als best wordt beoordeeld (57%).

 

Het witte goud

De witte asperge is de bekendste seizoensgroente van Nederland en ook de meest gemiste seizoensgroente in de winter. Uit cijfers van het Nederlands aspergecentrum blijkt dat Nederlanders ieder jaar bijna een kilo asperges per persoon eten. In april zochten 40.000 mensen naar een recept met asperges op Allerhande. Asperges met ham, ei en holandaisesaus is een favoriet gerecht. Het Nederlandse aspergeseizoen loopt van de tweede donderdag in april tot en met 24 juni.

 

Aardbei

De andere favoriet van de Nederlanders is de aardbei en deze blijkt in juni op haar lekkerst te zijn. Volgens aardbeienteler Jorg Verkuijlen wordt de smaak van de aardbei naast zonlicht bepaald door het ras. Aardbeien zouden volgens hem op de dag van oogsten nog in de winkels moeten liggen.

 

Lees verder op Voeding Nu online:

Nederlanders willen groenten en fruit uit eigen tuin

Lees ook
Prentenboek over gezonde voeding voor basisscholen

Prentenboek over gezonde voeding voor basisscholen

Studio Groot doneert samen met Koppert Cress een prentenboek over gezonde voeding aan alle basisscholen in Westland en Midden-Delfland. Het boek vertelt kinderen de do’s en don’ts van gezonde voeding en legt uit waarom vitamines belangrijk zijn.

HAK lanceert nieuwe campagne om lokale groente onder de aandacht te brengen

HAK lanceert nieuwe campagne om lokale groente onder de aandacht te brengen

Met een nieuwe campagne wil groentefabrikant HAK consumenten bewust maken van de herkomst van hun groenten en laten zien dat er op de Nederlandse akkers een grote variatie aan groente groeit.

Btw-verlaging op groente en fruit kan nog jaren duren

Btw-verlaging op groente en fruit kan nog jaren duren

Het kan nog jaren duren voordat de btw-verlaging op groente en fruit wordt doorgevoerd, schrijft Telegraaf. De techniek achter de btw blijkt grote veranderingen niet snel genoeg te kunnen verwerken.