Yoghurt profiteert van gezondheidstrend

attachment-chineseyoghurt

Gezondheidsbewuste consumenten kiezen in toenemende mate voor yoghurt als gezonde optie. Vooral in opkomende markten neemt de populariteit snel toe, zo wijst een rapport van DSM uit.

 De markt voor yoghurtproducten zal in waarde toenemen van €62,3 miljard in 2013 tot €77,6 miljard in 2018, zo becijfert DSM in zijn rapport ‘Yoghurt: The good-for-you food that’s fast becoming a healthy staple’.

 

Gezonde leefstijl

DSM voerde een survey uit onder 6200 consumenten in de Verenigde Staten, China, Brazilië, Turkije, Frankrijk en Polen. Het blijkt dat de hang naar een gezonde leefstijl een belangrijke aanjager is voor de groei in de yoghurtcategorie.

 

Uit het onderzoek komt naar voren dat meer dan de helft van de respondenten de afgelopen drie jaar meer yoghurt aten dan daarvoor. Vooral in China (67%), Brazilië (61%) en Turkije (60%) was dit het geval. In een volwassen economie als Frankrijk nuttigden ‘slechts’29% van de ondervraagden meer yoghurt. Redenen om yoghurt te consumeren zijn een betere botgezondheid, met name vrouwen hechten hier belang aan.

 

Probiotica

De gezondheidsvoordelen van yoghurt zoals de van nature voorkomende vitaminen en mineralen staan duidelijk op het netvlies van de respondenten. Ze kijken niet alleen naar calcium in het zuivelproduct, maar tevens naar eiwitten en probiotica. Chinezen zoeken naar yoghurts met probiotica. Door gezondheidsclaims worden ze zich bewust van de gezondheidsvoordelen hiervan.

 

Alle respondenten, vooral die uit China, gaven aan extra te willen betalen voor verrijkte yoghurtproducten. “Consumenten zoeken naar veelzijdige en gezonde yoghurtproducten. Fabrikanten kunnen hierop inspelen door deze producten te ontwikkelen en dus beter aan te sluiten bij de consumentenbehoeften”, zegt marketingmanager Mark Fahlin van DSM Food Specialities.

 

Yoghurt met 0% vet

De Nederlandse multinational profiteert zelf ook van de yoghurttrend. Zo werkt het bedrijf aan de ontwikkeling van een 0%-vet yoghurtculture met dezelfde smaakbeleving als yoghurt met vet. Behalve naar vet, kijkt DSM ook naar suiker. “Suiker ligt onder het vergrootglas. We zoeken naar duurzame oplossingen om de hoeveelheid suiker per calorie te verminderen”, vertelt innovatiemanager Hans Holm van DSM Food Specialities.

Lees ook
Onderzoek legt misvattingen over o.a. plantaardige voeding bloot

Onderzoek legt misvattingen over o.a. plantaardige voeding bloot

Er bestaan nog veel misvattingen over plantaardig eten, concludeert Upfield na een studie onder ruim duizend Nederlanders. Het gebrek aan kennis kan leiden tot productkeuzes die milieubelastender en minder gezond zijn dan de consument eigenlijk voor ogen heeft.

Maaltijdbezorging blijft explosief toenemen

Maaltijdbezorging blijft explosief toenemen

Net als in 2020, hebben we ook in de eerste helft van 2021 massaal eten besteld, blijkt uit een rapport van ABN AMRO. Gezonder worden de maaltijden overigens niet. Daarnaast noemt de bank nadelige gevolgen voor de maaltijdbezorgers.

‘Vlaming kiest voor pure en lokale voeding’

‘Vlaming kiest voor pure en lokale voeding’

42 procent van de Vlamingen kiest voor gerechten op basis van pure producten en 52 procent van de Vlamingen geeft aan dat ze lokale productie belangrijk vinden bij de aankoop van verse voeding. Dit blijkt uit een trendrapport dat VLAM, het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing publiceerde ter gelegenheid van Wereldmelkdag.