‘Zorgkosten ondervoeding terugdringen met lekker eten’

attachment-k9315-1_cropped-25-448-336-1-209

Smaakvolle biologische producten, een optimale maaltijdpresentatie en een goede ondersteuning aan tafel door het personeel. Met deze drie maatregelen kunnen zorginstellingen de hoge zorgkosten door ondervoeding terugdringen, zo blijkt uit onderzoek.

Bewoners van zorginstellingen eten meer en voelen zich prettiger als ze een ruimer soort maaltijd aangeboden krijgen. Ze komen aan in gewicht en verwacht wordt dat ze in de toekomst minder dure dieetproducten nodig hebben. Dit zijn de resultaten van het  pilotonderzoek ‘De Genietende Groene Tafel’.

 

Resultaten

Acht weken na de start van het onderzoek waren er al duidelijke resultaten zichtbaar. Zo werd er 32% meer groenten  gegeten, 29% meer zetmeel en 78% meer appelmoes. Ook het aan tafel zitten werd niet meer als vervelend ervaren. De testgroep is in de korte tijd een halve kilo aangekomen. Dit zou een verschil van 6 tot 7 kilo op jaarbasis kunnen betekenen.

 

Biologische producten worden vaak door de duurdere prijs niet gebruikt, hoewel ze toch smaakvoller zijn. Uit dit onderzoek is echter gebleken dat de vermindering in het gebruik van dieetproducten voldoende is om deze extra kosten te financieren.

 

Vervangen van pillen

Het onderzoek is gestart nadat minster Verburg van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit zich vorig jaar afvroeg hoeveel pillen door een goede maaltijd vervangen kunnen worden.

Doel is om met de resultaten managers van zorginstellingen te voorzien van argumenten die het investeren in goede maaltijden ondersteunen. 

 

Vervolgonderzoek

Minister Verburg heeft de resultaten afgelopen maandag bekend gemaakt. Hierbij heeft ze een vervolgonderzoek toegezegd dat ze samen met het ministerie van VWS wil laten uitvoeren. Dit zal worden uitgevoerd door Wageningen UR, RIVM en TNO samen met het bedrijf Phliss.

 

Het vervolgonderzoek zal zich richten op de vraag of het aanbieden van een duurzaam totaal maaltijdconcept de kwaliteit van leven verhoogt en de zorgvraag en medicijngebruik vermindert.

Meer over
Lees ook
Vertrouwen van klanten in merken na nep-nieuws ongewijzigd

Vertrouwen van klanten in merken na nep-nieuws ongewijzigd

Nep-nieuws over grote merken tast het vertrouwen van klanten in het merk niet aan. Dit blijkt uit een onderzoek van Yang Cheng van de North Carolina State University.Volgens Cheng is er veel eerder onderzoek verricht naar de reactie van consumenten op nep-nieuws op sociale media, maar er is weinig gekeken naar hoe dit het vertrouwen in merken kan beïnvloeden....

McDonald’s introduceert veggie nuggets

McDonald’s introduceert veggie nuggets

Fastfoodketen McDonald’s biedt haar kip nuggets vanaf deze week ook in een vegetarische variant aan. Met de Veggie Nuggets wil McDonalds’s inspelen op de groeiende behoefte van gasten om minder vlees te consumeren.Dat meldt McDonald’s gisteren. De fastfoodketen zegt te zien dat steeds meer gasten ervoor kiezen om een keertje geen vlees te eten. Veggie...

Beyond Meat maakt ‘burgers’ voor McDonald’s

Beyond Meat maakt ‘burgers’ voor McDonald’s

Beyond Meat kan binnenkort mogelijk nog een grote fastfoodketen aan zijn klantenbestand toevoegen: McDonald’s. De fabrikant van vleesvervangers heeft een plantaardig alternatief ontwikkeld voor de BLT burgers.Vooralsnog gaat het om een lokale proef in Canada. Bij 28 restaurants in de Canadese provincie Ontario zet McDonald’s een plantaardige burger...