Zoutgebruik van restaurantketens ‘bloeddrukverhogend hoog’

attachment-zout-bloeddruk_cropped-100-245-182-13-0

Restaurants gebruiken te veel zout in hun gerechten. Dit kan soms wel oplopen tot meer dan het dubbele van de maximale aanbevolen dagelijkse hoeveelheid zout.

Dit blijkt uit een steekproef van de consumentenbond. Aankomende vrijdag publiceert de organisatie in de Consumentengids een artikel over zoutgebruik in restaurantketens.


15,2 gram zout

De steekproef vond plaats in 13 restaurantketens waarbij 117 maaltijden werden getest.

De meerderheid van de maaltijden bleek te zout. Het zoutste gerecht kwam van Bezorgbeer (onderdeel de Beren Eetcafés) met 15,2 gram zout in een portie spareribs. Dit terwijl een hoofdgerecht volgens de consumentenbond niet meer dan 2 gram zout zou moeten bevatten.


Zout versus zouter

Restaurantketen Gauchos gebruikt volgens de uitkomsten van de steekproef de minste hoeveelheden zout met een gemiddelde van 0,3 gram per 100 gram. Keten Bezorgbeer gebruikt het meeste zout met een gemiddelde van 1,4 gram per 100 gram. Ook bleek de samenstelling van  soortgelijke gerechten veel per keten te verschillen. Zo bevat een portie saté bij La Place 1,2 gram zout en bij de Bezorgbeer 14,4 gram.


Opzouten

Nederlanders krijgen gemiddeld 9 gram zout per dag binnen, dit is volgens de aanbeveling van het voedingscentrum 3 gram teveel. Drie kwart van deze hoeveelheid krijgen Nederlanders binnen via bewerkte producten. De campagne opzouten van de consumentenbond is hard aan het strijden om het zoutgehalte in producten te verlagen. Van kinderproducten tot vleeswaren en nu dus ook de horeca.


Lees ook op voedingnu.nl:

‘Zoutgehalte kinderproducten veel te hoog’

Opzouten! Consumentenbond roept op minder zout te eten

Meer over
Lees ook
Blog: (Bijna) diëtist

Blog: (Bijna) diëtist

Wanneer mensen horen dat ik Voeding en Diëtetiek studeer, verandert een etentje vaak spontaan in een impromptu intakegesprek. “Zijn koolhydraten nou goed of slecht?” Zo begint het meestal. Soms wijzen ze naar de pasta op hun bord: “Is dit wel gezond?”

Vertrouwen van klanten in merken na nep-nieuws ongewijzigd

Vertrouwen van klanten in merken na nep-nieuws ongewijzigd

Nep-nieuws over grote merken tast het vertrouwen van klanten in het merk niet aan. Dit blijkt uit een onderzoek van Yang Cheng van de North Carolina State University.Volgens Cheng is er veel eerder onderzoek verricht naar de reactie van consumenten op nep-nieuws op sociale media, maar er is weinig gekeken naar hoe dit het vertrouwen in merken kan beïnvloeden....

McDonald’s introduceert veggie nuggets

McDonald’s introduceert veggie nuggets

Fastfoodketen McDonald’s biedt haar kip nuggets vanaf deze week ook in een vegetarische variant aan. Met de Veggie Nuggets wil McDonalds’s inspelen op de groeiende behoefte van gasten om minder vlees te consumeren.Dat meldt McDonald’s gisteren. De fastfoodketen zegt te zien dat steeds meer gasten ervoor kiezen om een keertje geen vlees te eten. Veggie...