blog

Uitslag Stelling van de maand: ‘voedingskeuze beïnvloeden door advertenties’

Voeding en gedrag

Uitslag Stelling van de maand: ‘voedingskeuze beïnvloeden door advertenties’

Laat u uw voedingskeuze beïnvloeden door advertenties over gezonde voeding? Dat was het onderwerp van de stelling die afgelopen maand op Voeding Nu online stond. 51 sitebezoekers gaven hun mening.

Iets meer dan de helft van de 51 sitebezoekers geeft aan af en toe te worden beïnvloed door advertenties over gezonde voeding. 36% wordt niet beïnvloed en 12% koopt na het zien (meer) groenten en/of fruit. Enkele bezoekers gaven in een reactie aan dat de prijs van invloed is op de aankoop. Wanneer gezonde producten goedkoper zijn, kopen ze het sneller.   

 

Nieuwe stelling: kinderkoekjes

Kindertussendoortjes bevatten vaak veel meer suiker en calorieën dan goed is voor kinderen. Dit blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond naar 20 producten die speciaal zijn bedoeld voor een jonge doelgroep. De Consumentenbond pleit ervoor dat fabrikanten snel maatregelen nemen voor kleinere porties en een gezondere samenstelling van kindertussendoortjes.

 

Het Voedingscentrum schrijft: ‘Een kind van 1 tot 3 jaar heeft minder calorieën nodig dan een volwassene. Dat betekent dat kleine kinderen ook minder ruimte hebben voor koekjes en snoepjes: maximaal 100 calorieën per dag. Logisch, en goed dat er speciale koekjes voor kinderen bestaan zou je zeggen. Maar dat is dus niet zo. De Consumentenbond laat zien dat kinderkoekjes te groot zijn voor kinderen. Een goed gekozen klein ‘‘volwassenenkoekje’’ is vaak zelfs een betere keuze.’ 

Reageer op dit artikel