blog

Is het Pioppi-dieet de nieuwste hype in Nederland?

Voeding en gedrag

Is het Pioppi-dieet de nieuwste hype in Nederland?

Het boek ‘Pioppi-dieet, Een lifestyleplan in 21 dagen’ van de Britse cardioloog Aseem Malhotra en co-auteur Donal O’Neill is op dit moment het beste verkochte boek in Nederland. Het staat met stip op nummer één in de lijst Bestseller 60. Het dieetboek kreeg veel aandacht in de media en de populariteit steeg vooral nadat RTL Late Night er aandacht aan besteedde. Is dit de nieuwe hype of is er nu iets nieuws onder de zon? Voeding Nu vroeg diëtist en Sara van Grootel, diëtist bij VIE, Marieke de Witt diëtist bij Voedingsadviesgroep Utrecht en diëtist Eline Posthumus van DieetStudio 13, om hun meningen over het Pioppi-dieet.

In het boek beschrijven de auteurs een dieet dat lijkt op het mediterrane dieet, aangevuld met andere, gezonde leefstijlfactoren: beweging, onderhouden van sociale contacten en genoeg slaap.

Het boek zou je helpen in drie weken haalbare en blijvende veranderingen door te voeren in je eet-, slaap- en beweegpatroon. Het boek is opgebouwd uit drie delen. Inhet eerste deel geven de auteurs vanuit een wetenschappelijk inzicht uitleg over voeding en leefstijl. In het tweede deel presenteren zij een zogenoemd 21-stappenplan en in het derde deel krijgt de lezer zeventig recepten die zijn ingedeeld naar eetmomenten. 

 Het Pioppi-dieet wordt op internet alom geprezen door kenners van de auteurs. Maar wat is er nieuw aan? En maakt dit boek het verschil met wat er al is? We vroegen het een aantal diëtisten.

Lijkt op andere diëten

Eline Posthumus vindt het Pioppi-dieet niet vernieuwend, het dieet lijkt volgens haar op het mediterraan dieet en een koolhydraatbeperkt dieet. Ze geeft aan twijfels te hebben over de effectiviteit van het dieet omdat het om een verandering in 21 dagen draait, waarbij terugval op de loer ligt. ‘Ook dit is waarschijnlijk weer een hype die over zal gaan waaien’, aldus Posthumus.

Focus op de gehele leefstijl

Sara van Grootel, diëtist van Viedietist praktijk, valt het op dat veel mensen zich alleen focussen op het dieet en de daarbij horende voeding, maar niet op andere leefstijlfactoren. Volgens haar zouden mensen meer naar de gehele levensstijl moeten kijken, dus ook de leefstijlfactoren: beweging, voldoende slapen en eten aan tafel/zonder afleiding. Dat ziet ze wel terug in dit dieet.

Van Grootel geeft aan het dieet (nog) niet aan te bevelen aan haar cliënten. Ze geeft al wel adviezen die overeenkomen met de aandachtspunten in het Pioppi-dieet. Voorbeelden van deze adviezen zijn: genoeg groenten, fruit, noten en peulvruchten- stoppen met suikerrijke dranken, rustig eten en geen tv/computer aan tijdens het eten, meer dagelijkse beweging, stress aanpakken, voldoende slapen.

 

Puur en onbewerkt voedsel

Marieke de Witt, diëtist van de Voedingsadviesgroep Utrecht, geeft aan blij te zijn dat er met het Pioppi-dieet meer aandacht is voor puur en onbewerkt eten. Ze vindt de basis van het dieet goed en denkt dat er gezondheidswinst mee te behalen valt. Maar eigenlijk vindt ze het geen dieet. Volgens haar is het een leefstijl waarbij je veel aandacht geeft aan de bereiding van het eten en andere belangrijke zaken voor de gezondheid.

Volgens De Witt heeft het Pioppi-verhaal veel weg van de de “blue zones” in bepaalde delen van de wereld waar onderzoek is gedaan naar de bovengemiddeld hoge levensverwachting aldaar. Ook daaruit blijkt dat een rijk sociaal leven met aandacht voor elkaar, het eten, bewegen en ontspanning aan de basis ligt van een gezonde oude dag. ‘In deze zin is het niet echt vernieuwend is. We weten inmiddels dat te veel suikers in combinatie met een stressvol leven, te veel stilzitten en te weinig slapen slecht voor ons is’, aldus De Witt.

Verandering voor het leven

Als diëtist schrijft zij niet specifiek het Pioppi-dieet voor of een andere mediterrane variant. In de basis zijn haar adviezen altijd al gericht op de manier van eten en leven die in het boek naar voren komen. Als naslagwerk voor mensen die iets aan hun leefstijl willen veranderen zou ze het wel willen aanraden. Iemand die van een zeer ongezond leefpatroon af wil komen doet er volgens haar goed aan dit in kleine stapjes te doen, dat kan bijvoorbeeld via de ‘Pioppi way of life’.

‘Het gaat om een verandering voor het leven en geen tijdelijke interventie’, zegt De Witt. ‘Dat deze manier van eten werkt daar geloof ik zeker in. Als je puur en onbewerkt gaat eten met minder suikers knap je als mens al enorm op. En ja, je kunt er ook heel goed op afvallen.’

Over het Pioppi-boek

Dr. Aseem Malhotra, cardioloog en adviseur van het nationale obesitas forum van het Verenigd Koninkrijk, wilde graag weten hoe mensen gezonder kunnen leven. Om deze reden bracht hij een bezoek aan het dorpje Pioppi, waar mensen gemiddeld 10 jaar langer leven dan de gemiddelde wereldburger. Hij bestudeerde tijdens zijn bezoek de levensstijl van Pioppienieren en maakte samen met documentairemaker Donal O’Neill een documentaire over deze inwoners.

Hij ondervond tijdens zijn zoektocht dat de Pioppinieren vooral eten volgens het Mediterraan dieet en daarnaast veel aandacht besteeden aan beweging, genoeg slaap en sociale contacten.

Mediterraan dieet herdefiniëren

Volgens dr. Malhotra is het doel van de documentaire mensen te laten inzien hoe zij hun gezondheid in slechts een paar weken kunnen verbeteren door het overnemen van verschillende aspecten van de mediterrane levensstijl. ‘We moeten het mediterraan dieet herdefiniëren, in werkelijkheid is het een levensstijl. Het is een totaalpakket, het is het voedsel, het is de sociale interactie, het is de juiste lichaamsbeweging, het is het buiten zijn, het is het licht en de warmte van de zon ’ aldus Malhotra.

Boek populair in Nederland

Chris de Graaf directeur van uitgeverij Karakter stuitte eind deze zomer op Het Pioppi-dieet, een jaar nadat het in Groot-Brittannië was verschenen. Volgens hem begon het boek populair te worden nadat Antoinette Hertsenberg in RTL Late Night bij Twan Huys was aangeschoven en ook in haar eigen programma Dokters van Morgen er aandacht aan had besteed. ‘Het Pioppi-dieet gaat Diabetes 2 tegen en is zeer geschikt voor mensen met hartklachten’, zegt De Graaf stellig. ‘Diabetes 2 is in onze maatschappij een megaprobleem.

Voedsel top 10 van Aseem en Donal

  • 2 tot 4 eetlepels per dag, extra vergine olijfolie
  • Noten handvol per dag
  • Vezelrijke groenten zoals, broccoli, bloemkool, courgette, aubergine, uien en zoete aardappel
  • Vruchten, zoals tomaten, avocado, appels, bessen
  • Kruiden en specerijen
  • Vette vis, ten minste drie keer per week
  • Pure chocolade en/of rauw cacaopoeder , 30 gram per dag, of 1 eetlepel cacao
  • Kokos, kook overvloedig met kokosolie
  • Eieren: minimaal 10 keer per week
  • Volvette en gefermenteerde zuivel

Leven als een Pioppienier

Volgens Malhorta moet je de onderstaande regels  volgen, wil je leven als een inwoner van Pioppi:

1. Eet veel fruit, groenten en vette vis (omega 3). Neem per dag twee tot vier eetlepels extra vergine olijfolie en een handvol noten. En bak in plantaardige olie, als rijstolie (niet in kokosolie).

2. Gebruik weinig tot geen suiker en weinig zout (max. 5 gram per dag). Kies voor LoSalt bijvoorbeeld.

3. Kies voor zaden, noten, peulvruchten en granen als belangrijke leveranciers voor eiwitten.

4. Loop ten minste een half uur per dag.

5. Slaap minstens 7 uur per nacht.

6. Onderhoud je sociale contacten.

 

Informatie over het boek

Karakters Uitgevers B.V.

Het Pioppi Dieet — Dr. Aseem Malhotra & Donal O’Neill

ISBN: 978 90 4521 612 6

Prijs: 16,99 euro

 

Reageer op dit artikel