nieuws

Perceptie van vlees belangrijk bij keuze voor plantaardig dieet

Voeding en gedrag

Perceptie van vlees belangrijk bij keuze voor plantaardig dieet

Om consumenten van een vleesgericht dieet naar een plantaardig dieet te schuiven is het nodig om rekening te houden met hun perceptie over vlees. Dat blijkt uit een studie gepubliceerd in Appetite.

Het doel van dit onderzoek was inzicht krijgen in de denkwijze van consumenten over vlees(consumptie) en de verandering om meer plantaardig te eten. Volgens de onderzoekers is die verschuiving nodig om de duurzaamheid te bevorderen, de volksgezondheid te verbeteren en het dierenleed te beperken. Maar veel consumenten lijken niet bereid om zo’n overgang te maken.

 

Affectieve relatie

Uit het onderzoek blijkt dat wanneer consumenten een affectieve relatie hebben met vlees, dit gevolgen heeft voor hun perceptie over de impact van vlees en de bereidheid om de consumptiegewoonten te veranderen.

 

‘Vlees paradox’

Ook blijkt uit het onderzoek dat bij consumenten een ‘vlees paradox’ ontstaan wanneer ze meer gaan nadenken over de vleesproductie en- consumptie en de mogelijkheid om misschien te veranderen. ‘Vlees paradox’ betekent dat mensen toch vlees blijven eten, ondanks dat ze bezorgd zijn over het dierenleed.

 

Reacties

410 deelnemers, tussen de 18 en 69 jaar, vulden online een vragenlijst in over vlees. De onderzoekers vonden, naar hun mening, drie belangrijke reacties van de consumenten:

1 Een reactie van afkeer tegen vlees in combinatie met morele internalisatie,

2 Een emotionele reactie naar vlees en bereidheid om gewoonten te veranderen,

3 Een reactie van het gehecht zijn aan vlees en de onwil om gewoontes te veranderen.

 

Marketing

Het onderzoek suggereert dat bij de ontwikkeling van vleesvervangers er meer aandacht zou moeten zijn voor smaak, textuur en de manier waarop de producten worden verhandeld, gepositioneerd en gedistribueerd.

 

Lees verder op Voeding Nu online:

Restaurantgast kiest niet snel voor vegetarisch gerecht

Reageer op dit artikel